Snižování nerovností ve vzdělávání prostřednictvím rozvoje oblastí čtenářské pregramotnosti a gramotnosti
Abstrakt
Vážení čtenáři,
představujeme Vám druhé číslo sedmého ročníku časopisu Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. Téma tohoto čísla bylo otevřeno všem autorům, kteří se zabývají pregramotnostmi a gramotnostmi ve vzdělávání a jejich rozvojem u dětí, žáků a studentů. Je patrné, že všechny příspěvky tohoto čísla se více či méně dotýkají tématu čtenářské pregramotnosti či gramotnosti, která je základem pro školní úspěchy dětí a žáků a také pro jejich uplatnění na trhu práce.
Číslo se zaměřuje na vztah k čtení, porozumění textu, kritéria výběru knihy, úroveň čtenářských dovedností žáků, grafomotoriku studentů a připravenost studentů učitelství tyto oblasti systematicky rozvíjet u dětí a žáků.
Všechny příspěvky (sedm výzkumných studií a jeden příklad dobré praxe) reagují na aktuální potřeby společnosti a vzdělávacího systému a spojují teorii, výzkum a praxi. Autorky a autoři přibližují výsledky výzkumu, které směřují do běžné praxe mateřských a základních škol, ale i do oblasti psychologického a speciálněpedagogického poradenství.
Další společným rysem výzkumných studií je, že jsou výstupem projektů (Grantová agentura Univerzity Karlovy, Kultúrna a edukačná grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenské republiky) a většina z nich vznikala v širších autorských kolektivech. Tyto faktory přispívají ke kvalitě všech příspěvků a splňují požadavky na odborné studie v recenzovaných časopisech.