Vývoj fyzikálního kurikula: ne až tak rychle!
PDF (English)

Jak citovat

Ogborn, J. (2013). Vývoj fyzikálního kurikula: ne až tak rychle!. Scientia in Educatione, 3(2), 3-15. https://doi.org/10.14712/18047106.34

Abstrakt

Článek zvažuje některé dobře známé problémy v oblasti učení se fyzice ve světle současných studií týkajících se způsobu, jak lidé reagují na problémy, zejména pokud jde o rozlišení „rychlého“ a „pomalého“ myšlení. Dospívá k závěru, že záleží na volbě situace, v níž učíme „rychlé“ myšlení. To vede ke kritice současných úvah o „Badatelsky orientované výuce přírodovědných předmětů“. Článek uzavírá diskuse o problémech a příležitostech, které dnes stojí před vývojem fyzikálního kurikula.
https://doi.org/10.14712/18047106.34
PDF (English)

Reference

ATKIN, J., BLACK, P. Inside Science Education Reform. Buckingham : Open University Press, 2003.

BLACK, P., HARRISON, C., LEE, C., MARSHALL, B., WILIAM, D. Assessment for Learning: Putting it into Practice. Maidenhead : Open University Press, 2003.

DUIT, R. Bibliography—STCSE (Students’ and Teachers’ Conceptions and Science Education), 2010. http://www.ipn.uni-kiel.de/aktuell/stcse/download stcse.html

EULER, M. The role of experiments in the teaching and learning of physics. Research in Physics Education, Varenna Course CLVI, Amsterdam : IOS Press, 2004, p. 175–221.

FEYNMAN, R. QED: the strange theory of light and matter. Harmondsworth : Penguin Books Ltd., 1985.

JARVIS, T., PELL, A., HINGLEY, P. POLLEN primary teachers’ changing confidence and attitudes over two years POLLEN in-service programme, The Curriculum Journal, 2009, Vol. 13, No. 1, p. 43–69.

LINDAHL, B. Changes in pupils’ attitudes towards science during two years within the POLLEN project, 2009. http://www.pollen-europa.net

KAHNEMAN, D. Thinking, Fast and Slow. London : Allen Lane, 2011.

MILLAR, R. Rethinking science education: meeting the challenge of “science for all”. School Science Review, 2012, Vol. 93, No. 345, p. 21–30.

MUSE, 2010. http://education.epsdivisions.org/muse

OGBORN, J. (Ed.) Nuffield Advanced Physics, Harmondsworth : Penguin Books Ltd., 1971.

OGBORN, J. (Ed.) Advancing Physics AS, A2. Bristol : Institute of Physics Publishing (now published by Oxford University Press), 2000.

OGBORN, J., TAYLOR, E. Quantum physics explains Newton’s laws of motion, Physics Education, 2005, Vol. 40, No. 1, p. 1–9.

POLLEN. Designing and Implementing Inquiry-Based Units, 2009. http://www.pollen-europa.net/?page=ietK5bjge5o%3D

ROCARD, Y. Science Education Now. Brussels : European Commission Report EU22-845, 2007.

ROZIER, S., VIENNOT, L. Students’ reasoning in thermodynamics, International Journal of Science Education, 1991, Vol. 13, No. 2, p. 159–170.

VIENNOT, L. Reasoning in Physics: the part of common sense. Brussels : Kluwer, 2001.

VIENNOT, L. Teaching rituals and students’ intellectual satisfaction. Physics Education, 2006, Vol. 41, p. 400–408.

VIENNOT, L. Physics by inquiry: beyond rituals and echo-explanations. In L. Menabue, G. Santoro (Eds.) New Trends in Science and Technology Education, Selected papers, Bologna : CLUEB, 2010a, Vol. 1, p. 240–256.

VIENNOT, L. Physics education research and inquiry-based teaching: a question of didactical consistency. In K. Kortland (Ed.) Designing Theory-Based Teaching-Learning Sequences for Science Education, Utrecht : CDBeta Press, 2010b.