Obsahová analýza tématu evoluce člověka v českých učebnicích přírodopisu a biologie

  • Radka Marta Dvořáková Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova
  • Karolína Absolonová Endokrinologický ústav

Abstrakt

Tento článek se zabývá obsahovou analýzou tématu evoluce člověka v 18 českých učebnicích přírodopisu / biologie a souhrnech gymnaziální látky. Analýza cílí na tři klíčové oblasti – pojetí našeho druhu vůči zbytku živé přírody, pojetí evolučního vývoje člověka a druhovou analýzu. Upozorňuje na řadu zastaralých informací a chyb, které učebnice a souhrny obsahují a které mohou komplikovat relevantní pochopení tématu, jako je kupříkladu čistě lineární schéma evolučního vývoje, prezentování našeho vlastního druhu jako vrcholu evolučního vývoje a / nebo nejdokonalejšího tvora nebo vyčleňování taxonu H. sapiens sapiens vedle druhu H. sapiens.

Biografie autora

Radka Marta Dvořáková, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova
Katedra učitelství a didaktiky biologie PřF UK, asistent
Karolína Absolonová, Endokrinologický ústav
Oddělení klinické imunoendokrinologie, zástupce vedoucího oddelení

Reference

Alles, D. L., Stevenson, J.C. (2003). Teaching human evolution. Human evolution, 65(5), 333–339.

Arambourg, C. (1955). A recent discovery in human paleontology: Atlanthropus of Ternifine (Algeria). American Journal of Physical Anthropology, 13, 191–202.

Bermúdez de Castro, J. M., Arsuaga, J. L., Carbonell, E., Rosas, A., Martínez, I., Mosquera, M. (1997). A hominid from the lower Pleistocene of Atapuerca, Spain:

possible ancestor to Neandertals and modern humans. Science, 276(5317), 1392–1395.

Berger, L.R., De Ruiter, D. J., Churchill, S. E., Schnid, P., Carlson, K. J., Dirks, P. H. G. M., Kibii, J. M. (2010). Australopithecus sediba: A new species of

Homo-Like Australopith from South Africa. Science, 328(5975), 195–204.

Berger, L.R., Hawks, J., Ruiter, D. J., Churchill, S. E., Schnid, P., Delezene, L.K., Kivell, T. L., Garvin, H. M., Williams, S.A., DeSilva, J. M., Skinner, M. M.,

Musiba, Ch.M., Cameron, N., Hollyday, T.W., Harcourt-Smith, W., Ackermann, R. R., Bastir, M., Bogin, B., Bolter, D., Brophy, J., Cofran, Z. D., Congdon, K.A.,

Deane, A. S., Dembo, M., Drapeau, M., Elliott, M.C., Feuerriegel, E.M., Garcia-Martinez, D., Green, D. J., Gurtov, A., Irish, J.D., Kruger, As, Laird, M. F.,

Marchi, D., Meyer, M. R., Nalla, S., Negash, E.W., Orr, C. M., Radovcic, D., Schroeder, L., Scott, J. E., Throckmorton, Z., Tocheri, M.W., Vansickle, C.,

Walker, Ch. S., Wei, P. & Zipfel, B. (2015). Homo Naledi, a new species of the genus Homo from the Dinaledi Chamber, South Africa. eLife, 4(e09560).

Brown, P., Sutikna, T., Morwood, M. J., Soejono, R.P., Jatmiko, Saptomo, E.W. & Deu, R.A. (2004). A new small-bodied Hominin from the Late Pleistocene of Flores,

Indonesia. Nature, 431(7012), 1055–1061.

Brunet, M., Guy, F., Pilbeam, D., Mackaye, H.T., Likius, A., Ahounta, D., Beauvilain, A., Blondel, C., Bocherens, H., Boisserie, J. R., De Bonis, L., Coppens, Y.,

Dejax, J., Denys, C., Duringer, P., Eisenmann, V. R., Fanone, G., Fronty, P., Geraads, D., Lehmann, T., Lihoreau, F., Louchart, A., Mahamat, A., Merceron, G.,

Mouchelin, G., Otero, O., Campomanes, P.P., De Leon, M. P., Rage, J.C., Sapanet, M., Schuster, M., Sudre, J., Tassy, P., Valentin, X., Vignaud, P., Viriot, L., Zazzo, A.

& Zollikofer, C. (2002). A new Hominid from the Upper Miocene of Chad, Central Africa. Nature, 418(6894), 145–151.

DeSilva, J. (2004). Interpreting evidence: an approach to teaching human evolution in the classroom. The American Biology Teacher, 66(4), 257–267.

Driscoll, M. P., Moallem, M., Dick, W. (1994). How does the textbook contribute to learning in a middle school science class? Contemporary Educational Psychology, 19(1),

–100.

Dunbar, R. (2009). Příběh rodu Homo. Nové dějiny evoluce člověka. Praha: Academia.

Dvořáková, R. M. & Absolonová, K. (2016). Obsahová analýza tématu evoluce člověka v českých učebnicích dějepisu. Scientia in educatione, 7(2), 34-47.

Hublin, J. J. (2001). Northwestern African Middle Pleistocene hominids and their bearing on the emergence of Homo sapiens. In L. Barham, K. Robson-Brown (Eds.),

Human roots: Africa and Asia in the Middle Pleistocene. Bristol: Western Academy / Special Press.

Knecht, P. (2007). Didaktická transformace aneb od „didaktického zjednodušení k „didaktické rekonstrukci. Orbis scholae, 2(1), 67–81.

Krause, J., Fu, Q., Good, J.M., Viola, B., Shunkov, M.V., Derevianko, A.P. & Paeaebo, S. (2010). The complete mitochondrial DNA genome of an unknown Hominin from Southern Siberia. Nature, 464(7290), 894–897.

Leakey, M.G., Spoor, F., Dean, M.Ch., Feibel, C. S., Anton, S.C., Kiarie, Ch. & Leakey, L. N. (2012). New fossils from Koobi Fora in Northern Kenya confirm

taxonomic diversity in early Homo. Nature, 488(7410), 201–204.

Manzi, G. (2016). Humans of the Middle Pleistocene: The controversial calvarium from Ceprano (Italy) and its significance for the origin and variability of Homo

heidelbergensis. Quaternary International, 411, 254–261.

McBrearty, S. & Brooks, A. S. (2000). The revolution that wasn’t: a new interpretation of the origin of modern human behavior. Journal of Human Evolution, 39(5), 453–563.

Mikk, J. (2007). Učebnice: budoucnost národa. In J. Maňák, P. Knecht (Eds.), Hodnocení učebnic, (11–23). Brno: Paido.

Miklášová, M. & Nogová, M. (2002). Postavenie učebnice v niektorých štátoch Európskej únie a na Slovensku. In Š. Švec (Ed.), Jazyk vied o výchove (83–90). Bratislava:

Univerzita Komenského.

Padian, K. (2013). Correcting some common misrepresentations of evolution in textbooks and the media. Evolution: Education and Outreach, 6(11).

Palečková, J. (1999). Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání: výsledky žáků 4. ročníků základních škol. Pokroky matematiky, fyziky a astronomie, 44(2), 141–148.

Pickford, M. & Senut, B. (2001). “Millennium ancestor”, a 6-million-year-old Bipedal Hominid from Kenya — Recent discoveries push back human origins by 1.5 million years. South African Journal of Science, 97(1–2), 22.

Pobiner, B. (2016). Accepting, understanding, teaching, and learning (human) evolution: obstacles and opportunities. Yearbook of physical antropology, 159, 232–274.

Prado-Martinez, J., Sudmant, P.H., Kidd, J.M., Li, H., Kelley, J. L., Lorente-Galdos, B. & Cagan, A. (2013). Great ape genetic diversity and population history. Nature,

(7459), 471–475.

Průcha, J. (1998). Učebnice:Teorie a analýza edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido.

Průcha, J. (2002). Moderní pedagogika. Praha: Portál.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2010). Česka republika. Dostupné z http://www.nuv.cz/file/133

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. (2007). Česka republika. Dostupné z http://www.nuv.cz/file/159

Reich, D., Green, R.E., Kircher, M., Krause, J., Patterson, N., Durand, E.Y., Viola, B., Briggs, A.W., Stenzel, U., Johnson, P. L. F., Maricic, T., Good, J.M., Marques-Bonet, T., Alkan, C., Fu, Q., Mallick, S., Li, H., Meyer, M., Eichler, E. E., Stoneking, M., Richards, M. Talamo, S., Shunkov, M.V., Derevianko, A.P.,

Hublin, J.-J., Kleso, J., Slatkin, M. & Pääbo, S. (2010). Genetic history of an archaic hominin group from Denisova Cave in Siberia. Nature. 468(7327), 1053–1060.

Rightmire, G. P. (1998). Human evolution in the Middle Pleistocene: The role of Homo heidelbergensis. Evolutionary abthropology, 6(6), 218–227.

Sandel, A. A. (2013). Brief communication: Hair density and body mass in Mammals and the evolution of human hairlessness. American Journal of Physical Anthropology, 152(1), 145–150.

Sikorová, Z. (2007). Návrh seznamu hodnotících kritérií pro učebnice základních a středních škol. In J. Maňák, P. Knecht (Eds.), Hodnocení učebnic (31–39). Brno: Paido.

Schwartz, J.H. & Tattersall, I. (2010). Fossil evidence for the origin of Homo sapiens. American Journal of Physical Anthropology, 143(51), 94–121.

Soukup, V. (2015). Prehistorie rodu Homo. Praha: Karolinum.

Stanford, C., Allen, J. S. & Antón, S.C. (2013). Biological Anthropology. The Natural History of Humankind. Pearson.

Svoboda, J. A. (2014). Předkové evoluce člověka. Praha: Academia.

Vančata, V. (2005). Paleoantropologie a evoluční antropologie. Učební text pro studenty antropologických oborů University Karlovy. Praha: Universita Karlova v Praze,

Pedagogická fakulta, katedra biologie a ekologické výchovy.

Ventura, M., Catacchio, C.R., Alcan, C., Marques-Bonet, T., Sajjadian, S., Graves, T.A., Hormozdiari, F., Navarro, A., Malig, M., Baker, C., Lee, Ch., Turner, E.H., Chen, L., Kidd, J.M., Archidiacono, N., Shendure, J., Wilson, R.K.

& Eicher, E. E. (2011). Gorilla genome structural variation reveals evolutionary parallelism with chimpanzee. Genome Research, 21(10), 1640–1649.

Quessada, M., Clément, P., Oerke, B., Valente, A. (2008). Human evolution in science textbooks from twelve different countries. Science Education International, 19(2),

–162.

Woldegabriel, G., Ambrose, S.H., Barboni, D., Bonnefille, R., Bremond, L., Currie, B., Degusta, D., Hart, W.K., Murray, A. M., Renne, P.R., Jolly-Saad, M.C., Stewart, K. M.

& White, T.D. (2009). The Geological, Isotopic, Botanical, Invertebrate, and Lower Vertebrate Surroundings of Ardipithecus ramidus. Science, 326(5949).

Wood, B. & Lonergan, N. (2008). The Homin Fossil Record: Taxa, Grades and Clades. Journal of Anatomy. 212, 354–376.

Woodward, A. (1986). Beyond Textbooks in Elementary Social Studies. Social Education, 50(1), 50–53.

Wynn, J. G., Sponheimer, M., Kimbell, W. H., Alemseged, Z., Reed, K., Bedaso, Z.K. & Wilson, J.N. (2013). Diet of Australopithecus Afarensis from the Pliocene Hadar formation, Ethiopia. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 110(26), 10495–10500.

Publikováno
2017-12-20
Sekce
Výzkumné stati