Učitel matematiky https://ojs.cuni.cz/ucitel <p><span id="5__ctl0_lblPopis">Časopis vydává Jednota českých matematiků a fyziků, ve spolupráci s Fakultou přirodovědně-humanitní a pedagogickou Technické univerzity v Liberci a s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy v Praze. (Dříve vycházel ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou Masarykovy univerzity v Brně.) Vychází od roku 1992. V lednu 2014 byl zařazen do Seznamu recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v ČR.</span></p> <div class="TextClanku"> <p>Odborný recenzovaný časopis Učitel matematiky si klade za cíl seznámit pedagogickou i laickou veřejnost s novými podněty přicházejícími z matematiky i didaktiky matematiky, které mají sloužit k zlepšování výuky na základních a středních školách. Publikuje původní odborné recenzované články týkající se nových metodických přístupů k výuce matematiky, historie matematiky, didaktické transformace nových poznatků z matematiky, popularizace matematiky apod. Zařazovány jsou i diskuse k odborné problematice, zprávy o akcích pro učitele matematiky a zadání matematických olympiád.</p> <p>Plné texty články jsou s ročním zpožděním uveřejňovány v Czech Digital Mathematical Library: <a href="https://www.dml.cz/handle/10338.dmlcz/148568">DML-CZ - Czech Digital Mathematics Library</a> </p> <p><strong>Časopis je mediálním partnerem matematické soutěže Pangea.</strong></p> </div> cs-CZ jana.prihonska@tul.cz (doc. RNDr. Jana Příhonská, Ph.D.) nada.vondrova@pedf.cuni.cz (Naďa Vondrová) St, 13 lis 2024 17:10:50 +0100 OJS 3.2.1.1 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Pozvánka na konferenci Setkání s Hejného metodou https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/4591 <p>Katedra matematiky a didaktiky matematiky PedF UK společně s&nbsp;Pedagogickou fakultou UK pořádá osmý ročník konference Setkání s&nbsp;Hejného metodou. Na konferenci jsou srdečně zváni všichni učitelé a všechny učitelky 1. stupně a MŠ a učitelé a učitelky matematiky 2. i 3. stupně, kteří se zajímají o Hejného metodu vyučování matematice, nebo kteří v&nbsp;duchu Hejného metody učí. Konference se koná v sobotu 23.11.2024 od 9.00 do 17.30 v prostorách Pedagogické fakulty, Magdalény Rettigové 4, Praha 1 a je akreditována pod č.j. MSMT-245/2021-3-158.</p> <p>V&nbsp;programu konference bude nabídnut prostor jak pro získání nových poznatků a pro seznámení se s&nbsp;novinkami v&nbsp;oblasti rozvoje Hejného metody – přednášky hostů, řada pracovních dílen, tak pro sdílení dobrých i méně dobrých zkušeností účastníků – diskusní kulaté stoly na aktuální témata a krátká sdělení. Při letošní konferenci bude také příležitost představit nově vytvořené materiály pro střední školy a gymnázia. Příspěvky účastníků jsou velice vítány.</p> <p>Přihlášky jsou otevřeny (od poloviny září 2024) na stránkách kmdm.pedf.cuni.cz a na <a href="https://hejnehometoda.pedf.cuni.cz/">https://hejnehometoda.pedf.cuni.cz/</a>. Zde také najdete několik materiálů z&nbsp;minulých ročníků a od poloviny října 2024 i podrobnější informace o programu konference.</p> Darina Jirotková Copyright (c) 2024 Učitel matematiky https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/4591 St, 13 lis 2024 00:00:00 +0100 Zpráva o proběhlé konferenci Cesty k matematice https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/4708 <p>Příspěvek obsahuje stručnou informaci o konání a programu konference Cesty k matematice.</p> Vlasta Moravcová, Antonín Slavík Copyright (c) 2024 Učitel matematiky https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/4708 St, 13 lis 2024 00:00:00 +0100 Přehled matematických soutěží pro studenty SŠ https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/3105 <p>Matematické soutěže mohou být zajímavým a účinným nástrojem, jak zvýšit zájem studentů o matematiku. Celkem představíme 35 matematických soutěží, které jsou v tuto chvíli dostupné pro žáky a studenty základních a středních škol. V tomto článku je uvedeno 12 matematických soutěží určených studentům SŠ. Toto je čtvrtá (a poslední) část ze série článků pojednávajících o matematických soutěžích.</p> Petr Zemánek, Gabriela Žárská Copyright (c) 2024 Učitel matematiky https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/3105 St, 13 lis 2024 00:00:00 +0100 Jak Frank Wilcoxon pomohl statistikům objevit neparametrické testy II https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/3211 <p>Mezi často používané neparametrické testy statistické významnosti patří Wicoxonovy testy. Autorem matematického modelu, na kterém jsou tyto testy založeny, je americký statistik Frank Wilcoxon (1892 – 1965). Článek popisuje podstatu a vznik těchto testů, zejména Wilcoxonova dvouvýběrového testu, v matematickém a historickém kontextu.</p> Petr Emanovský Copyright (c) 2024 Učitel matematiky https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/3211 St, 13 lis 2024 00:00:00 +0100 K významu a aplikacím pojmu šance ve školní výuce pravděpodobnosti https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/4514 <p>Příspěvek se věnuje významovým rozdílům pojmů šance a pravděpodobnost. V teoretické části si čtenář připomene obecné poznatky o pravděpodobnosti a šancích a jejich základních vlastnostech. Článek obsahuje 12 jednoduchých úloh, v nichž je patrný rozdíl ve výpočtu i v hodnotě šancí a pravděpodobnosti jevu v nějakém náhodném pokusu. V závěru článku jsou uvedeny metodické poznámky ke správnému zařazení pojmu šance ve výuce matematiky na 2. stupni ZŠ.</p> Jan Fiala, Vladimíra Petrášková Copyright (c) 2024 Učitel matematiky https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/4514 St, 13 lis 2024 00:00:00 +0100 Mylné představy o nule u studentů učitelství 1. stupně ZŠ https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/4464 <p>Vybudování správné představy o čísle nula u žáků 1. stupně se může v učivu matematiky jevit jako obtížný moment. Mnohé výzkumy v minulosti prokázaly, že nejen žáci a studenti, ale i někteří učitelé matematiky mají mylné představy o nule, jejichž důsledkem je chybné zavádění čísla nula v hodinách matematiky. Tento fenomén pak může přispět k výskytu potíží u některých žáků v aritmetice v případech, kdy provádějí operace s čísly, v jejichž zápisu je nula zahrnuta.</p> <p>Cílem článku je představit výsledky dotazníkového šetření, které odhalují obtíže, s jakými se mohou potýkat studenti čtvrtého ročníku učitelství 1. stupně při popisu postupu zavádění čísla nula ve výuce matematiky v prvním ročníku ZŠ. V souvislosti s tímto šetřením autorka poukazuje na odkryté mezery, které tito studenti vykazují při formulaci pojmu nula jako početnosti prázdné množiny. Tato studie by se mohla stát inspirativní a užitečnou pro studenty učitelství matematiky a učitele na 1. stupni ZŠ.</p> Jitka Panáčová Copyright (c) 2024 Učitel matematiky https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/4464 St, 13 lis 2024 00:00:00 +0100