Využití robotických sad ve výuce
DOI:
https://doi.org/10.14712/25337890.4737Klíčová slova:
robotika, edukační robotika, výuka, 1. stupeň základní školy, konstruktivismus, konstrukcionismus, edukaceAbstrakt
Článek představuje návrh výuky informatiky realizované vyučujícími ve vyšších ročnících 1. stupně ZŠ, s ohledem na revize RVP ZV, zaměřené do oblasti edukační robotiky, včetně postřehů a závěrů z jejího ověřování v praxi. Metodika je založena na gradujících, vzájemně provázaných aktivitách s využitím robotických stavebnic, jejichž primárním cílem je vytvoření prvotních konceptů pro rozvoj algoritmického myšlení u žáků 1. st. ZŠ. Důraz je kladen na rozvoj digitální gramotnosti a klíčových kompetencí, jakými jsou například kritické myšlení, řešení problémů, spolupráce a komunikace. Dále se článek věnuje implementaci robotických sad (LEGO WeDo/LEGO Spike Essential) v přípravě budoucích i současných vyučujících 1. stupně základních škol, kde jsou na základě navržené metodiky představeny konstruktivistické, projektové a heuristické metody výuky. Cílem příspěvku je poskytnout inspiraci k novým způsobům vzdělávání v oblasti prvotního rozvoje informatického myšlení.
Reference
Cortina, T. (2015). Reaching a broader population of students through “unplugged” activities. Communications of the ACM. Dostupné z: http://dl.acm.org/citation.cfm?doid=2739250.2723671
Maněnová, M., & Pekárková, S. (2020). Algoritmizace s využitím robotických hraček pro děti do věku 8 let. Univerzita Hradec Králové. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice/rozvoj-informatickeho-mysleni-s-vyuzitim-robotickych-hracek-vmaterske-skole-a-na-1-stupni-zs
Papert, S., & Harel, I. (1991). Constructionism: research reports and essays 1985–1990 by the Epistemology and Learning Research Group. The Media Lab, Massachusetts Institute of Technology. Ablex Pub. Corp., Norwood, NJ.
Piaget, J. (1955). The Child‘s Construction of Reality. London, Routledge and Kegan Paul.
Procházka, J., Lapeš, J., & Tocháček, D. (2020). Robotika s LEGO® WEDO: pro 1. stupeň základní školy. Praha, UK, PedF. Dostupné z: https://www.imysleni.cz/ucebnice/edukacni-robotika-s-lego-wedo-2-0-pro-1-stupen-zakladni-skoly
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2021). Praha, MŠMT. Dostupné z: http://archiv-nuv.npi.cz/uploads/RVP_ZV_2021_word.docx
University of Canterbura. (2024, 19 června). Computer Science without a computer. Online. 2024. Dostupné z: https://www.csunplugged.org/.