Wolfová, M. (2020). Čtenáři, vrať se: Mozek a čtení v digitálním světě

Autoři

  • doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. Pedagogická fakulta, Katedra informačních technologií a technické výchovy, Univerzita Karlova

DOI:

https://doi.org/10.14712/25337890.4739

Klíčová slova:

digitální svět, čtenářské dovednosti, kognitivní neurověda, kritické myšlení

Abstrakt

Kniha Čtenáři, vrať se: Mozek a čtení v digitálním světě (2020) od Maryanne Wolfové, světově uznávané kognitivní neuroložky a psycholožky, přináší vhled do vlivu digitálních technologií na proces čtení a vývoj čtenářských dovedností. Wolfová, ředitelka Center for Dyslexia, Diverse Learners, and Social Justice na UCLA, se v knize zabývá proměnami čtenářského mozku v digitální době a zkoumá, jak může čtení posilovat kritické myšlení a podporovat demokratické hodnoty ve společnosti. Využívá své bohaté zkušenosti z neurovědeckého výzkumu, historie písma i své pedagogické praxe, aby osvětlila, jak čtení formuje kognitivní a sociální vývoj člověka. Tato publikace navazuje na její předchozí díla, jako Proust and the Squid a Tales of Literacy for the 21st Century, a stala se důležitým přínosem pro odborníky i širší veřejnost.

Reference

ČŠI (2024). Čtenářská gramotnost na základních a středních školách ve školním roce 2022/2023. Tematická zpráva. ISBN 978-80-88492-62-7

Switching off: Sweden says back-to-basics schooling works on paper. [on-line] [March 14, 2024] Associated Press in Stockholm, Mon 11 Sep 2023 05.30 CEST. Dostupné na: https://www.theguardian.com/world/2023/sep/11/sweden-says-back-to-basics-schooling-works-on-paper

Stahování

Publikováno

2024-11-11