Význam projektu Noc s Andersenem při rozvoji čtenářské gramotnosti v multilingvní výchově
DOI:
https://doi.org/10.14712/25337890.5029Abstrakt
Projekt Noc s Andersenem, původně iniciovaný Knihovnou Bedřicha Beneše Buchlovana v Uherském Hradišti, se stal významnou akcí na podporu dětského čtenářství nejen v České republice, ale i v zahraničí. Tento příspěvek analyzuje jeho přínos v kontextu školní
a mimoškolní literární iniciace v kontextu multilingvní výchovy a ukazuje, jak projekt prostřednictvím netradičních aktivit může ovlivnit vnímání četby jako kulturní hodnoty, motivovat děti ke čtení a podporovat jejich vztah k českému jazyku a kultuře. Příspěvek ukazuje na zkušenosti českých škol v zahraničí (konkrétně české školy v Severní Americe) s využitím tohoto projektu. Výsledky ukazují, že Noc s Andersenem nejen zvyšuje zájem dětí o čtení, ale také posiluje jejich kulturní povědomí a motivaci k učení se českému jazyku. Zvyšuje rovněž motivaci rodičů zapsat dítě do české školy.
Reference
Afflerbach, P., Pearson, P. D., & Paris, S. G. (2007). Skills and strategies: Their differences, their relationships, and why it matters. In K. Mokhtari & R. Sheorey (Eds.), Reading strategies of first and second language learners: See how they read. Norwood, MA: Christopher-Gordon Publishers.
Garbe, C. H. (2008). Lesen in Deutschland: Aktuelle Forschungsergebnisse, Problemlagen und Förderkonzept. In S. K. I. Prokešová Sitařová (Trans.), Čtenářství, jeho význam a podpora. Výzkum, teorie a praxe v České republice a Spolkové republice Německo (pp. 5–14). Praha: SKIP & Goethe Institut.
Gavora, P. (1992). Žiak a text. Bratislava: SPN.
Hanáčková, H., & Čápová, M. (2007). Knihovníci rozpoutali mezinárodní čtecí epidemii. Grand Biblio, 1(3), 10–11.
Hutařová, I. (2011). Anketa SUK: aneb, Jsou u nás i děti, které čtou. Bulletin SKIP, 20(2), 16–17.
Johns, J. L., & Lenski, S. D. (2012). Improving reading: Interventions, strategies, and resources. Dubuque, IA: Kendall Hunt Publishing.
Kaščáková, S. (2012). Proces utvárania čítania na základnej škole. In M. Čuřín, V. Víška, & I. Podoláková (Eds.), Gramotnost ve škole. Sborník z konference. Hradec Králové: Pedagogická fakulta UHK.
Košková, A. (2001). Podpora čtenářské gramotnosti v Národní pedagogické knihovně Komenského. Čtenář: Měsíčník pro knihovny, 63(2).
Masaryk Memorial Institute. (2023). Annual report on Czech language education in North America. Toronto: MMI.
Najvarová, V. (2008). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně základní školy [Disertační práce, Masarykova univerzita].