Učitelské strategie v prevenci rozvoje školní neúspěšnosti v českém jazyce na 1. stupni základní školy
DOI:
https://doi.org/10.14712/25337890.5137Abstrakt
V našem článku představíme dílčí výsledky z longitudinální studie zaměřené na prevenci školní neúspěšnosti u žáků prvního stupně základní školy. Prezentovaná zjištění vycházejí ze širšího výzkumu Učitelské porozumění příčinám školní neúspěšnosti a efektivita pedagogických intervencí (2020–2023) realizovaného na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. V textu se soustředíme na analýzu výsledků získaných ze dvou testů z českého jazyka, které byly zadány stejné skupině žáků (N = 627) ve druhém a třetím ročníku několika základních škol. Tyto testy obsahovaly různé úkoly pokrývající široké spektrum jazykových dovedností žáků. Primárně se v článku věnujeme žákovským řešením úloh didaktických testů z českého jazyka ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen SVP). V závěru článku pak prezentujeme možné efektivní přístupy a učitelské strategie, jak předcházet školní neúspěšnosti (nejen) žáků se SVP, a to s oporou v teoreticko-praktickém zázemí jak lingvodidaktického, tak psychodidaktického výzkumu.
Reference
Birch, S. H., & Ladd, G. W. (1997). The teacher–child relationship and children‘s early school adjustment. Journal of School Psychology, 35(1), 61–79. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(96)00029-5
Čáp, J., & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Portál. Furrer, C., & Skinner, E. (2003). Sense of relatedness as a factor in children‘s academic engagement and performance. Journal of Educational Psychology, 95(1), 148–162. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.1.148
Hájková, E., Hejlová, H., Janovec, L., Kucharská, A., Babušová, G., & Höfl erová, E. (2013). Čeština ve škole 21. století – III. Jazykové jevy v dětských prekonceptech. PedF UK.
Hájková, E., Hejlová, H., Janovec, L., Kucharská, A., Babušová, G., & Höfl erová, E. (2014). Čeština ve škole 21. století – IV. Výzkum edukačních podmínek jazykových jevů. PedF UK.
Chvál, M., & Šmejkalová, M. (2018). Řešení úloh z české syntaxe žáky 4.–9. ročníků základních škol. Studia Paedagogica, 23(1), 105–134. https://doi.org/10.5817/SP2018-1-6
Eliášková, K., & Kučerová, O. (2023). Teachers and teaching assistants – Teamwork as prevention of school failure of pupils during primary education. Studia Edukacyjne, 70, 225–249. https://doi.org/10.14746/se.2023.70.13
Eliášková, K., & Šmejkalová, M. (2023). It is so because I think so: Argumentative skills of younger primary school students in the Czech Republic. O dieťati, jazyku, literatúre, 2, 76–85.
Eliášková, K., & Šmejkalová, M. (2024). Vztah učiva a žákovských znalostí z českého jazyka u žáků 2. a 3. ročníku základní školy v České republice. Studia Scientifi ca Facultatis Paedagogicae, 5, 21–35.
Eliášková, K., & Štěpáník, S. (2021a). Cesty inkluze ve výuce češtiny. Učitelský měsíčník, 10, 12–16.
Eliášková, K., & Štěpáník, S. (2021b). Výuka češtiny a žáci se SVP. Školní poradenství v praxi, 5, 15–21.
Eliášková, K., & Štěpáník, S. (2022). Inovace výuky českého jazyka ve speciálněpedagogických souvislostech. Speciální pedagogika, 32(1–2), 3–18.
Helus, Z. (1979). Psychologie školní úspěšnosti žáků. Státní pedagogické nakladatelství.
Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2014). Reedukace specifi ckých poruch učení u dětí. Portál.
Kucharská, A. (2000). Specifi cké poruchy učení a chování. Portál.
Kucharská, A., Špačková, K., Málková, G., Sotáková, H., Presslerová, P., & Kučerová, O. (2021a). Klíčové gramotnostní dovednosti u žáků základních škol: Manuál diagnostické testové baterie pro žáky 1. stupně ZŠ: A. Teoretická východiska, popisy testů, administrace, vyhodnocení. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Matějček, Z. (1994). Co děti nejvíc potřebují. Portál.
Matějček, Z. (1995). Dyslexie: specifi cké poruchy čtení. H&H.
META, o. p. s. (2024). Vícejazyčné děti výrazně častěji čelí školní neúspěšnosti a předčasným odchodům ze vzdělávání. https://metaops.eu/wp-content/uploads/2024/10/meta_skolni-neuspesnost-a-predcasne-odchody-vicejazycnych-deti_infosheet_2024.pdf
Metelková Svobodová, R. (2008). Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska. PedF Ostravské univerzity.
Metelková Svobodová, R. (2016). K budování žákovských čtenářských dovedností v české edukaci 1. stupně ZŠ. Nová čeština doma a ve světě, 1, 90–101.
Pavelková, I., Škaloudová, A., & Hrabal, V. (2010). Analýza vyučovacích předmětů na základě výpovědí žáků. Pedagogika, 60(1), 38–61.
Singer, E. (2008). Coping with academic failure: A study of Dutch children with dyslexia. Dyslexia, 14(4), 314–333. https:/doi.org/10.1002/dys.352
Smetáčková, I., Stará, J., & Chytrý, V. (2023). Učitelský pohled na školní ne/úspěšnost na 1. stupni základní školy: potřeba nové defi nice. Studia Paedagogica, 28(1). https://doi.org/10.5817/SP2023-1-1
Smetáčková, I., et al. (2023). Cesty ke školnímu úspěchu: učitelská podpora žáků a žákyň na 1. stupni ZŠ. PedF UK.
Svobodová, J. (2016). K některým aspektům komunikačně pojaté výuky češtiny na základní škole. Nová čeština doma a ve světě, 1, 62–77.
Špačková, K. (2017). Text comprehension in Czech fourth-grade children with dyslexia. Journal of Language and Cultural Education, 5(1), 1–19. https://doi.org/10.1515/jolace-2017-0001
Štěpáník, S., & Slavík, J. (2017). Žákovské prekoncepty jako konstitutivní prvek výuky mateřského jazyka. Pedagogická orientace, 27(1), 58–80.
Štěpáník, S., Hájková, E., Eliášková, K., Liptáková, Ľ., & Szymańska, M. (2020). Školní výpravy do krajiny češtiny: Didaktika českého jazyka pro základní školy. Fraus.