Student se zrakovým postižením na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy
DOI:
https://doi.org/10.14712/25337890.5145Klíčová slova:
inkluzivní vzdělávání, vysoká škola, zrakové postižení, specifi cké potřeby, asistivní technologie, studijní asistenceAbstrakt
Článek představuje kazuistickou studii studenta Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy se zrakovým postižením na úrovni praktické nevidomosti. Studie ukazuje, jak legislativní rámec, univerzitní směrnice a nastavený systém podpory umožňují realizovat inkluzivní vzdělávání na vysoké škole. Popisuje využívané asistivní technologie, funkční diagnostiku, síť podpory (Akademická poradna, Centrum Carolina, spolužáci a pomocné vědecké síly), ale i limity v oblasti pravidelnosti a kvality studijní asistence. Studie potvrzuje, že při vhodně nastavených opatřeních je možné úspěšně absolvovat náročné obory i v podmínkách těžkého zrakového postižení.
Reference
Parlament České republiky. (1993). Listina základních práv a svobod, ústavní zákon č. 2/1993 Sb.
Parlament České republiky. (1998). Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách.
Parlament České republiky. (2009). Zákon č. 198/2009 Sb., antidiskriminační zákon.
Organizace spojených národů. (2006). Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (Sbírka mezinárodních smluv č. 10/2010).
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2023). Pravidla pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám pro rok 2025, č. j. MSMT-842/2025-2, příloha č. 3. https://msmt.gov.cz/uploads/Odd._320/Pravidla_pro_poskytovani_prispevku_a_dotaci_2025.pdf
Univerzita Karlova. (2023). Opatření rektora č. 28/2023 – Podpora uchazečů a studujících se specifi ckými potřebami na Univerzitě Karlově. https://cuni.cz/UK-12860.html
Centrum Carolina UK. (n.d.). Služby pro studenty se specifi ckými potřebami [online].