Napříč gramotnostmi a vzdělávacími oblastmi
Abstrakt
Druhé číslo devátého ročníku časopisu Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání je tematicky zaměřeno na problematiku napříč gramotnostmi a vzdělávacími oblastmi. Představuje soubor studií, které reflektují rozmanité přístupy k rozvoji gramotností v současné pedagogické teorii i praxi, a to jak z hlediska prevence školní neúspěšnosti, tak podpory klíčových dovedností nezbytných pro úspěšné vzdělávání. Číslo zahrnuje výzkumné studie věnované podpoře jazykových dovedností žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy, využití digitálních aplikací ve výuce hudební výchovy, vlivu generativní umělé inteligence na kreativitu žáků při tvůrčím psaní či možnostem rozvoje sociální gramotnosti prostřednictvím biblioterapie u dětí předškolního a mladšího školního věku. Pozornost je rovněž věnována prevenci rizik spojených s digitálním prostředím, otázkám digitální gramotnosti a wellbeingu, problematice inkluzivního vzdělávání studentů se zrakovým postižením na vysoké škole a vztahu mezi rozvojem slovní zásoby a porozuměním složitějším úlohám v raném vzdělávání. Číslo tak nabízí široké spektrum teoretických, výzkumných i metodických textů, které ukazují šíři pojetí gramotností a jejich specifika v různých vzdělávacích oblastech, a přináší inspiraci i praktické podněty pro pedagogy napříč stupni vzdělávání.