Comenius’ Theology of Education and the birth of Czech Philosophy of Education

Authors

  • Zuzana Svobodová

Keywords:

Comenius, education, philosophy of education, theology of education, Jan Patočka, Radim Palouš, Jaroslava Pešková

Abstract

Comenius’ Theology of Education and the birth of Czech Philosophy of Education. – Zuzana Svobodová’s article is dedicated to Radim Palouš and Jaroslava Pešková, who introduced Philosophy of Education at Charles University as a postgraduate field of study in 1997. By doing so, they had followed up on the work of their teacher, Jan Patočka. In his work, Patočka reflected upon Comenius’ stance on the eminent position of education in a person’s life, if he/she is to become a genuinely human person. Comenius’ view of the inseparability of religion, politics, and philosophy as res humanae is grounded in a theocentric worldview. Thus, from its very outset, Czech Philosophy of Education has been shaped in conjunction with Theology of Education.

Author Biography

Zuzana Svobodová

PhDr. Bc. Zuzana Svobodová, Ph.D. vyučuje na Teologické fakultě Jihočeské Univerzity v Českých Budějovicích, na 3. lékařské fakultě Univerzity Karlovy, Ústavu etiky a humanitních studií, na Katedře teologie a filosofie Jaboku – Vyšší odborné školy sociálně pedagogické a teologické, dále učí studenty UK Evangelické teologické fakulty, je lektorkou akreditovaných kurzů dalšího vzdělávání pro pedagogické pracovníky a pracuje také jako katechetka. Zabývá se filosofií výchovy, dějinami vzdělávání a zkoumá vztahy náboženské a kulturní vzdělanosti.

Published

2019-04-07