Revize vzdělávacího obsahu bezpečnostní problematiky pohledem klíčových aktérů kurikulární reformy
DOI:
https://doi.org/10.14712/23362189.2024.3212Klíčová slova:
revize, kurikulum, bezpečnostní témata, učiteléAbstrakt
Text pojednává o problematice začlenění bezpečnostní problematiky do Rámcových vzdělávacích programů v ČR v aktuálně probíhající revizi kurikula. Článek prezentuje data z kvantitativní výzkumné studie realizované v lednu 2023 metodou dotazníku. Výběr respondentů byl specifický, zařazeni byli učitelé základních a středních škol, kteří se výuce bezpečnostních témat aktivně věnují v praxi a jednou z jejich profesních aprobací je Výchova ke zdraví. Kritéria výběru splnilo 298 z celkového počtu 438 respondentů, kteří byli zařazeni do vyhodnocení. V textu je nastíněn vývoj kurikula bezpečnostních témat v historickém kontextu koncepčních změn v systému vzdělávání.
Cíle – Výzkumná studie si klade za cíl odhalit názory učitelů na probíhající kurikulární reformu v oblasti výuky bezpečnostních témat. Dalším cílem je zjistit vztah mezi hodnocením důležitosti výuky a náročnosti na přípravu učitelů na výuku a hodnocením vlastní kompetentnosti v dané oblasti.
Metody sběru dat – Pro potřeby výzkumné studie byl zvolen kvantitativní typ šetření. Použitou metodou sběru dat byl dotazník.
Metody analýzy dat – Byla provedena primární analýza jednotlivých otázek a následně i sekundární analýza výsledků. K vyhodnocení otázek byly použity statistické metody Mannův–Whitneyho U-test a Spearmanův korelační koeficient.
Výsledky a závěry – Ukázalo se, že učitelé hodnotí bezpečnostní témata jako důležitá pro připravenost žáků pro život a zařazení této problematiky do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, resp. Člověk, jeho zdraví a bezpečí, hodnotí jako správné rozhodnutí. Mezi 15 sledovanými tematickými okruhy existují rozdíly ve vnímání důležitosti témat. K nejméně důležitým tématům patří podle oslovených respondentů téma živelních pohrom ve světě a téma obrany státu. I tak ale zůstává jejich průměrné hodnocením důležitosti vysoké: 7,1 a 7,3 z 10 možných bodů. Je tedy zřejmé, že jsou učiteli považována za témata patřící do vzdělávání. Ukázalo se, že tato témata jsou také respondenty nejčastěji navrhována jako rozvíjející učivo. Dále bylo zjištěno, že hodnocení vlastní kompetentnosti výuky ve sledovaných tématech vzrůstá s délkou pedagogické praxe, s výjimkou tématu ochrana obyvatelstva. Téma obrany státu hodnotí respondenti jako jedno z obtížných na přípravu a uvádějí i nízké hodnocení kompetentnosti k výuce.
Reference
Brooks, S. M. (2017). Violence among students and school staff: Understanding and preventing the causes of school violence. North Charleston: CreateSpace Independent Publishing Platform.
ČŠI (2014). Tematická zpráva: Výsledky zjišťování podpory výchovy ke zdraví v mateřských školách, základních a středních školách. Praha: ČŠI. Dostupné z https:// www.csicr.cz.
ČŠI (2016). Tematická zpráva: Vzdělávání v bezpečnostních tématech. Praha: ČŠI. Dostupné z https://www.csicr.cz.
ČŠI (2017). Výběrové zjišťování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol ve školním roce 2016/2017 - Závěrečná zpráva. Praha: ČŠI. Dostupné z https:// www.csicr.cz.
Dunlap, E. S. (Ed.). (2013). The comprehensive handbook of school safety. Taylor Francis.
Eichler, J. (2009). Mezinárodní bezpečnost v době globalizace. Praha: Portál.
EU-OSHA (2009). OSH in the school curriculum: requirements and activities in the EU Member States. Luxembourg: The European Agency for Safety and Health at Work.
GŘHZS (2011). Začlenění tematik "Ochrana člověka za mimořádných událostí, péče o zdraví a dopravní výchova" do studijních programů pedagogických fakult. Dostupné z https://www.hzscr.cz.
GŘHZS (2017). Zpráva o výsledcích podrobné analýzy současného stavu výuky všech bezpečnostních témat ve školách s návrhy dalšího postupu. Dostupné z https://www. hzscr.cz.
Hindls, R. (2006). Statistika pro ekonomy (7. vyd.). Praha: Professional Publishing.
Huber, W. (2016). Etika: Základní otázky našeho života. Praha: Vyšehrad.
Chlíbková, D., & Mazal, F. (2008). Úvaha o vzdělávání v oblasti ochrany obyvatelstva z pohledu nejen historického. Tělesná kultura, 31(1), 30-47.
https://doi.org/10.5507/tk.2008.003
Kovaříková, M., & Marádová, E. (2020). Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Kebza, V. (2013). Chování člověka v krizových situacích. (2. vyd.). Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze.
Kyselák, J., & Rožňák, P. (2022). Branná výchova jako nástroj sociální kontroly. Historická sociologie, 14(1), 129-148.
https://doi.org/10.14712/23363525.2022.8
May, D. C. (2018). Introduction to the special issue on school safety: Increasing Understanding/Decreasing misunderstandings in the realm of school safety. American Journal of Criminal Justice, 43(1), 1-5.
https://doi.org/10.1007/s12103-018-9433-y
Marádová, E. (2008a). Education towards health on the way from the framework education programme towards its realization in school practice. In E. Řehulka et al. (Eds.), School and Health 21 - Contemporary discourse on school and health investigation (s. 23-28). Brno: Masarykova univerzita.
Marádová, E. (2008b). Výchova ke zdraví v kurikulu školy jako výzva pro změny v edukační realitě. In T. Svatoš, J. Doležalová (Eds.), Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy - sborník sdělení 16. konference ČAPV. Hradec Králové: Gaudeamus UHK.
Marádová, E. (2009). Transformation of education towards health in czech schools and current trends in teacher training. European Journal of Physical & Health Education, 2(1), 75-85.
Marádová, E. (2011). Promoting health in school curriculum - curriculum goals and strategies for their implementation in primary schools. In Řehulka, E., School and Health 21. Health literacy through education (s. 97-106). Brno: Masarykova univerzita.
Mareš, J. (2012). Posttraumatický rozvoj člověka. Praha: Grada.
Mayer, M. J., & Jimerson, S. R. (Eds.). (2019). School safety and violence prevention: Science, practice, policy. American Psychological Association.
https://doi.org/10.1037/0000106-000
Mayer, M. J., & Furlong, M. J. (2010). How safe are our schools? Educational Researcher, 39(1), 16-26.
https://doi.org/10.3102/0013189X09357617
MŠMT (1999). Pokyn MŠMT, čj. 34776/9822, ze dne 4. května 1999.
MŠMT (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání verze 2005. Dostupné z http://msmt.gov.cz.
MŠMT (2013). Upravený rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2013. Dostupné z http://msmt.gov.cz.
MŠMT (2021). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání verze 2021. Dostupné z http://msmt.gov.cz.
MŠMT (2023). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání verze 2023. Dostupné z http://msmt.gov.cz.
MŠMT (2024). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání návrh RVP k veřejné konzultaci 2024. Pracovní verze.
Mužíková, L. (2010). Škola a zdraví pro 21. století: Podněty pro implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů. Brno: Masarykova univerzita - MSD.
Pecáková, I. (2011). Statistika v terénních průzkumech. (2. vyd.). Praha: Professional Publishing.
Porada, V., & Holcr, K. (2011). Policejní vědy. Plzeň: Aleš Čeněk.
Sak, P. (2018). Úvod do teorie bezpečnosti. Praha: Petrklíč.
Smolík, J., Šmíd, T. et al. (2010). Vybrané bezpečnostní hrozby a rizika 21. století. Brno: Masarykova univerzita.
Spilková, V. (2010). Evropské přístupy pojetí kvality učitele - optikou formálních dokumentů. Pedagogika, 60(3-4), 265-275.
Šiman, J. (2016). Optimalizace výuky problematik "bezpečnosti" v pravidelném vzdělávání. 112 (Odborný časopis požární ochrany, integrovaného záchranného systému a ochrany obyvatelstva), 15(3), s. 23-25.
Šimek, J., & Halířová, M. (2021). Škola a válka: Branná výchova v české škole. Praha: Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského.
Timm, P. (2019). School security: How to build and strengthen a school safety program. Butterworth-Heinemann.
Tupý, J. (2008). Výchova ke zdraví v dosavadních RVP a ŠVP na základních a středních školách. In Program zdraví 21 a výchova ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita.
Tupý, J. (2018). Podkladová studie: Člověk a zdraví. (Interní dokument). Praha: NÚV. Dostupné z http://www. nuv.cz.
Zákon č. 92/1951 Sb., o branné výchově.