Domácí vzdělávání v českých rodinách

Diverzita přístupů mezi školní strukturou a unschoolingem

Autoři

  • Veronika Klapálková
  • Tereza Komárková
  • Yvona Kostelecká
  • Ondrej Kaščák

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2025.4869

Klíčová slova:

autonomní učení, Česká republika, domácí vzdělávání, kvalitativní výzkum, motivace ke vzdělávání, socializace, vzdělávací metody

Abstrakt

Článek se zaměřuje na fenomén domácího vzdělávání v České republice a popisuje průběh, metody a výzvy, se kterými se rodiny praktikující tento způsob vzdělávání potýkají. Cílem studie je přinést hloubkový pohled na způsob organizace domácí výuky, roli rodinných příslušníků a autonomii dítěte při vzdělávání a diskutovat tuto výukovou modalitu ve vztahu k běžnému školnímu vzdělávání a jeho struktuře. Výzkum byl proveden na základě kvalitativní analýzy deníkových záznamů 20 českých rodin, které praktikují domácí vzdělávání. Záznamy byly vedeny od října 2021 do prosince 2022. Výsledky ukazují na diverzitu v přístupu k plánování výuky, využívání vzdělávacích metod a aktivit a dokladují různé modality domácího vzdělávaní, od těch „poškolněných“ (škola doma) až po ty „odškolněné“. Ukazuje se, že vnímat domácí vzdělávání v českém kontextu mimo oblast školního vzdělávání je velmi zkratkovité.

Reference

Apple, M. W. (2020). Homeschooling, democracy, and regulation: An essay review of Homeschooling: The history and philosophy of a controversial practice. Education Review, 27.

https://doi.org/10.14507/er.v27.2931

Bartlett, T., & Schugurensky, D. (2020). Deschooling society 50 years later: Revisiting Ivan Illich in the era of COVID-19. Sisyphus-Journal of Education, 8(3), 65-84.

Benavot, A., Corrales, J., & Resnik, J. (2006). Global educational expansion: Historical legacies and political obstacles. American Academy of Arts and Sciences.

Boli, J., Ramirez, F. O., & Meyer, J. W. (1985). Explaining the origins and expansion of mass education. Comparative Education Review, 29(2), 145-170.

https://doi.org/10.1086/446504

Bosswell, A. R. (2021). Homeschooling and learners' academic achievement: Evidence from the United States of America. Journal of Education, 4(5).

https://doi.org/10.53819/81018102t40014

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.

https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Dewey, J. (1923). Individuality in education. General Science Quarterly, 7(3), 157-166.

https://doi.org/10.1002/sce.3730070301

Fereday, J., & Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating rigor using thematic analysis: A hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 80-92.

https://doi.org/10.1177/160940690600500107

Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. New York, NY: Herder and Herder.

Gaither, M. (2008). Homeschool. Palgrave Macmillan US.

https://doi.org/10.1007/978-0-230-61301-0

Hamlin, D., & Peterson, P.E. (2022). Homeschooling skyrocketed during the pandemic, but what does the future hold? Education Next, 22(2), 18-24.

Hirsh, A. (2019). The changing landscape of homeschooling in the United States. Center on Reinventing Public Education. (Online). https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED596627.pdf.

Hoffman, K. (2023). "COVID-19 was the publicist for homeschooling" and states need to finally take homeschooling regulations seriously post-pandemic. FIU Law Review, 17, 235.

https://doi.org/10.25148/lawrev.17.1.10

Holt, J. C. (1982). Teach your own. New York: Delta Trade Paperbacks.

Illich, I. (1970). Deschooling society. London: Marion Boyars Publishers.

Jolly, J. L., & Matthews, M. S. (2020). The shifting landscape of the homeschooling continuum. Educational Review, 72(3), 269-280.

https://doi.org/10.1080/00131911.2018.1552661

Kaestle, C., & Vinovskis, M. (1980). Education and social change in nineteenth century. Cambridge, Mass.: Cambridge.

https://doi.org/10.1017/CBO9780511759833

Kaščák, O., Kostelecká, Y., Komárková, T., & Novotná, V. (2022). Rodina jako substituce školy? K distribuci vzdělávací zodpovědnosti ve dvou vlnách pandemie covidu-19 v České republice. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 58(5), 509-532.

https://doi.org/10.13060/csr.2022.028

Kostelecká, Y. (2017). Home education experience in selected post-communist countries. In M. Gaither (Ed.), The Wiley handbook of home education (pp. 422-445). Wiley Blackwell.

https://doi.org/10.1002/9781118926895.ch17

Kostelecká, Y., Kostelecký, T., Beláňová, A., & Machovcová, K. (2021). Home-education in Czechia: Twenty years of experience. In R. English (Ed.), Global perspectives on home education in the 21st century (pp. 139-158). IGI Global.

https://doi.org/10.4018/978-1-7998-6681-7.ch011

Kunzman, R., & Gaither, M. (2020). Homeschooling: An updated comprehensive survey of the research. Other Education - The Journal of Educational Alternatives, 9(1), 253-336.

McMahon, W. W. (2002). Education and development: Measuring the social benefits. Oxford - New York: Oxford University Press.

Neuman, A., & Guterman, O. (2016). Academic achievements and homeschooling: It all depends on the goals. Studies in Educational Evaluation, 51, 1-6.

https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2016.08.005

Proudfoot, K. (2022). Inductive/deductive hybrid thematic analysis in mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 17, 308-326.

https://doi.org/10.1177/15586898221126816

Riddell, W. C. 2005. The social benefits of education: New evidence on an old question. In F. Iacobucci & C. Tuohy (Eds.), Taking public universities seriously (pp. 138-163). Toronto: University of Toronto Press.

https://doi.org/10.3138/9781442680333-010

Robinson, O. C. (2014). Sampling in interview-based qualitative research: A theoretical and practical guide. Qualitative Research in Psychology, 11(1), 25-41.

https://doi.org/10.1080/14780887.2013.801543

Schonfeld-Karan, K. (2022). Parental experiences of unschooling: Navigating curriculum as learning-through-living. Routledge.

https://doi.org/10.4324/9781003208143

Strauss, A., & Corbin, J. M. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage Publications.

Valiente, C., Spinrad, T. L., Ray, B. D., Eisenberg, N., & Ruof, A. (2022). Homeschooling: What do we know and what do we need to learn? Child Development Perspectives, 16(1), 48-53.

https://doi.org/10.1111/cdep.12441

Wearne, E. (2019). A survey of families in a charter hybrid homeschool. Peabody Journal of Education, 94(3), 297-311.

https://doi.org/10.1080/0161956X.2019.1617581

Stahování

Publikováno

2025-03-21