Micha Ullman
konkrétní a obecné
DOI:
https://doi.org/10.14712/26950669.4561Klíčová slova:
Akce, prostor, konkrétní, obecné, analýza díla, obsah díla, edukaceAbstrakt
Tento text si klade za cíl předvést důležitou edukační interpretační praxi,
která souvisí s analýzou edukovaného díla, totiž s budováním zdůvodněného
kontextu pro vybranou strategii. V první části textu Micha Ullman: sochy
na rozhraní nebe – země prozkoumáme dílo autora, který začal tvořit v se-
dmdesátých letech a jeho tvorba je kontinuálně vystavována.
V druhé části Strategie a její variace: nalezení shodného při vědomí odliš-
ností teoreticky zakotvíme odlišnost mezi konkrétní praxí autora a strategií
jako objevenou obecninou. Objevovat strategie, umět je chápat ve spojitosti
s určitou dobou, znamená, že při významných shodách zároveň zazname-
náváme odlišnosti a vsazujeme jev do adekvátního kontextu. Je to jednak
velmi účinná edukativní možnost, jak chápat dějiny oboru v souvislostech
a trsech a neutápět se v jednotlivých případech autorských řešení, ale také
možnost, jak pro jednotlivé autory získat výkladový rámec porovnáváním
a vyhledáváním shod při podstatných odlišnostech s jinými.
Reference
Literatura
Barbaras, R. (2005). Touha a odstup: úvod do fenomenologie vnímání.
Praha: Oikoymenh.
Dennett, D., C. (2004). Druhy myslí. K pochopení vědomí. Praha: Academia.
Dytrtová, K. (2019). Metafora a médium. Ústí nad Labem: FUD UJEP.
Dytrtová, K. (2021). Galerijní animace: obraz a text. Ústí nad Labem: FUD UJEP.
Hawkes, T. (2004). Strukturalismus a sémiotika. Brno: Host.
Merleau – Ponty, M. (2008). Svět vnímání. Praha: OIKOYMENH.
Merleau – Ponty, M. (2004). Viditelné a neviditelné. Praha: OIKOYMENH.
Peregrin, J. (1999). Význam a struktura. Praha: OIKOYMENH.
Ruhrberg, K. et al. (2004). Umění 20. století: malířství, skulptury a objekty, nová
média, fotografie. Praha: Slovart.
Slavík J., Chrz, V. & Štech, S. et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha:
Univerzita Karlova – Karolinum.
Sokol, J. (1996). Rytmus a čas. Praha: Oikoymenh.
Internetové zdroje
Givon Art Gallery, Micha Ullman [online] © 2023 [cit. 12. 04. 2023]. Dostupné z:
https://www.givonartgallery.com/artists/micha-ullman
Wikipedia. Prázdná knihovna [online] © 2023 [cit. 02. 08. 2023]. Dostupné z:
Prázdná knihovna – Wikipedie (wikipedia.org)
Micha Ullman – Sand Clock Exhibition at the Israeli National Museum [online]
6. 2013 [cit. 02. 08. 2023]. Dostupné z: https://www.youtube.com/
watch?v=r6HPQDDFX2o&ab_channel=OrenHarel
Wikipedie, Micha Ullman [online] © 2023 [cit. 02. 08. 2023]. Dostupné z: Micha
Ullman – Wikipedie (wikipedia.org)
Jiří Příhoda, PRIHODAars 2002–2023 [online] © 2023 [cit. 4. 8. 2023].
Dostupné z: https://www.jiriprihoda.cz/spojit-nebe-se-zemi-1986-88/
Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě. Jiří Příhoda: intervence Sochařský park
hrad Roštejn.
[online] © 2023 [cit. 5. 8. 2023]. Dostupné z: https://ogv.cz/
jiri-prihoda-intervence-socharsky-park-hrad-rostejn
Dalibor Chatrný [online] © 2023 [cit. 4. 8. 2023]. Dostupné z: https://dalibor.
chatrny.cz/index.php?/category/28