László Mednyánszky

Tvůrčí osobnost na přelomu století a na průsečíku menšinových a elitních identit

Authors

  • Martin C. Putna

DOI:

https://doi.org/10.14712/12128112.3456

Keywords:

Hungary, aristocracy, culture of decadence, alternative religiosity, homosexuality

Abstract

This article offers an analysis of the diaries of Hungarian Painter László Mednyánszky. The diaries document how Mednyánszky’s visual creativity was influenced by a conundrum of his religious, philosophical and political views and also of his contradictory social and personal identities. Mednyánszky was (1) a Hungarian living in an ethnically Slovak neighbourhood; (2) an aristocrat reflecting the decadence of his class; (3) an adherent of alternative religiosity (theosophy); (4) a homosexual creating a personal myth of paranormal coexistence with his dead friend. Standing in this complex mental crossroads, Mednyánszky represents a unique case in his social and cultural environment. The only possible contextualization of personality and creativity, both artistic and religious, leads to the cultural anthropology of Edward Carpenter and to the trans-cultural archetype of “myths of divinised dead friends”.

Author Biography

Martin C. Putna

je historik, zabývá se především studiem kultury a náboženství. Je profesorem na Fakultě humanitních studií UK v Praze. Naposledy vydal knihu O smrti i vesele. Písně barokní a postbarokní (Praha 2013) a první svazek komentovaného vydání Sebraných spisů Jakuba Demla (I – Prvotiny, Praha 2013). K vydání je připraven knižní komentář Jan Kollár – Slávy dcera: Překlad a výklad Slávy dcery z panslavistického mýtu do kulturní historie (Praha 2014).

Published

2014-05-01

How to Cite

Putna, M. C. (2014). László Mednyánszky: Tvůrčí osobnost na přelomu století a na průsečíku menšinových a elitních identit. Lidé města, 16(1), 3-22. https://doi.org/10.14712/12128112.3456

Issue

Section

Stati