Prostor pro porozumění ve vysokoškolském vzdělávání – případová studie
Klíčová slova:
chápání, vzdělávání, komunikace, didaktický model, myšlenková mapaAbstrakt
Prostor pro porozumění ve vysokoškolském vzdělávání – případová studie. – Koncept výuky jako odborné činnosti a široké profese, opuštění modelu tzv. minimální kompetence, kde hlavní činností učitele je předávání znalostí o kurzu, případně školení dovedností. Odborná činnost učitele souvisí s dovedností klást otázky, zadávat povzbuzující úkoly, odrážet výsledky studentů a upravovat metody učitele s ohledem na výsledky komunikace se studenty. Předpoklady vytvoření prostoru pro porozumění ve vysokoškolském vzdělávání zahrnují: odmítnutí instantních znalostí a prosazování příslušných didaktických modelů.
Model didaktických znalostí obsahu – přímé spojení didaktické činnosti učitele s jeho/jejími znalostmi obsahu. Model pedagogického rozhodování – porozumění, transformace, poskytování znalostí, hodnocení, reflexe a nové porozumění. Model didaktické rekonstrukce. Význam produktivního pohovoru. Dialog v pedagogickém procesu. Metody vytváření prostoru pro porozumění a nastolení porozumění. Místo ICT při vytváření prostoru pro porozumění. Obsah příspěvku je založen na 189 myšlenkových mapách a esejích studentů Fakulty informatiky a managementu v letech 2008 až 2017. V příspěvku je uveden příklad jedné myšlenkové mapy z roku 2017.
Studenti a učitelé si uvědomují neobvyklý prostor pro porozumění a ztotožňují se s myšlenkou, že pro vyjasnění komunikačního základu nestačí být kvalifikovaný verbálně.