Knihy jako prostředky i překážky vševýchovy u Komenského

Autoři

  • Ján Hreško

Klíčová slova:

Komenský, kniha, vzdělanost, poznání, učení, vševýchova

Abstrakt

Knihy jako prostředky i překážky vševýchovy u Komenského. – Příspěvek si klade za cíl poukázat na roli knih jako nástrojů vzdělávání u Komenského. Chvála a kritika znalostí zprostředkovaná knihami jsou nezbytnou součástí jeho pansofického projektu univerzální vědy a univerzálního vzdělávání (pampaedia). Komenský popsal, jak masové publikování změnilo proces vzdělávání a myšlení vědců a reagovalo na něj prostřednictvím svých děl. Komenský navrhuje studovat jak božské knihy (viditelný svět, rozumnou duši, bibli), tak ty nejlepší z psaných knih. Vyzývá učence k regulaci psaní, aby byl možný pansofický projekt a pampaedické vzdělávání. Podle Komenského však konečný smysl vzdělávání nespočívá v samotné erudici, ale v hledání moudrosti a spáse lidstva.

Stahování

Publikováno

2020-02-01

Číslo

Sekce

Články