Tamty boty od van Gogha
Klíčová slova:
boty od van Gogha, J. Lacan, M. Heidegger, M. Schapiro, J. Derrida, sexualita, pár, Heideggerova vdovaAbstrakt
Tamty boty od van Gogha. – Lacanova interpretace: tyto boty se pohybují od úpadku k organickému znovuzrození, opačným směrem než věci v zátiší. Při pohledu na obrázek jsem měl vizi: Muž, žena, daleko za sebou. Zázrak: tento efekt je získán spíše realistickým zobrazením bot, nikoli prostřednictvím karikujícího komiksu.
Heiddegger vidí boty rolnické ženy: bez popisu obrazu hovoří o jejím životě a pocitech nacionalistickou rétorikou o půdě.
Schapiro proti tomu protestuje, že je to fantastická projekce Heideggerových věr. Obraz představuje van Goghovy městské boty, jeho ztotožnění s nimi blížící se autoportrétu.
Derrida mimo jiné kritizuje Schapira za nepochopení Heideggera, který nepublikoval popis obrázku, ale (dle mého) spíše slovní, poetický ekvivalent obrázku. Pokud jde o boty, vytváří spoustu kombinací: např. že nejde o pár, ale o jedinou botu s jejím dvojníkem (Doppelgänger)!
Přesto je zde genderové rozlišení hodné pozornosti: uvažoval van Gogh o muži a ženě prostřednictvím levé a pravé (boty)?
Sexuální téma je přítomno také u Heideggera: proč si vybral rolnickou ženu a ne muže? Obraz rolnické vdovy vychází z jeho patetického textu. Heidegger představuje její dva pojmy, svět a zemi, s dialektikou mezi mužským a ženským principem. (Sexualita je pod dohledem /aufgehoben/ vyšší, nacionalistické úrovně.)