Rodina jako téma oborové didaktiky

Autoři

  • Michaela Bloudková Dvořáková

Klíčová slova:

kurikulum, pojmové mapování, obsahová analýza, prekoncept, kulturní univerzálie, společenské vědy, pregraduální příprava učitelů

Abstrakt

Rodina jako téma oborové didaktiky. – Kulturní univerzálie jsou oblasti lidské existence, které jsou součástí zkušenosti každého člověka. Tyto univerzálie – např. rodina, bydlení, práce, nakupování – tvoří podstatnou část učiva základů společenských věd. Přesto děti potřebují kvalifikovanou výuku, která jim pomůže tato témata rozpracovat. Zkoumali jsme obsahové a pedagogické znalosti učitelů předškolního vzdělávání o rodině. Chtěli jsme zjistit, zda se učitelé v přípravné službě spoléhají na své každodenní znalosti (včetně mylných představ) o rodině (lidové teorie), nebo zda využívají znalosti získané v hodinách společenských věd na střední škole nebo na naší univerzitě. Zjišťovali jsme znalosti učitelů před nástupem do zaměstnání týkající se tématu rodiny pomocí pojmového mapování. Byla provedena kvantitativní obsahová analýza získaných konceptů. Naše zjištění využíváme k diskusi o užitečnosti vědecké perspektivy v pregraduální přípravě učitelů a při plánování osnov a výuky společenských věd na základní škole.

Stahování

Publikováno

2023-04-12