Abstract
The research aims to verify main biological topics associated with teaching of theory of evolution and natural selection and the most frequently applied teaching methods for the interpretation of these evolutionary topics. The total of 213 teachers from lower secondary schools and 137 teachers from upper secondary schools - from all regions of the Czech Republic – took part in the research. The data were gathered via an online questionnaire. The data from lower secondary teachers and upper secondary teachers were elaborated separately. The results show that Human Evolution and the Origin of life are the most common topics taught at lower and upper secondary schools in the context of evolutionary biology. Some evolutionary topics are dealt with more deeply at upper secondary schools. The most frequently applied teaching methods for evolutionary topics are exposition, discussion and watching movies (documentaries). Some of the identified teaching methods are more frequently applied at lower secondary schools than upper secondary schools.References
Aguillard, D. (1999). Evolution Education in Louisiana Public Schools: A Decade Following Edwards v Aguillard. The American Biology Teacher, 61(3), 182–188.
Biex, H. J. (2010). Evolution: As I See It. Anthropologia integra, 1 (2), 8–10.
Černík, V., Bičík, V. & Martinec, Z. (2002). Přírodopis 6. Praha: SPN.
Duckworth, A. R. (2009). The role of behavior in evolution: a search for mechanism. Evolutionary Ecology, 23, 513–531.
Dvořáková, R. (2013). Evoluční terminologie v gymnaziální výuce biologie. Sborník konference, Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. Příspěvek prezentovaný na XXI. konferenci České asociace pedagogického výzkumu. Ústí nad Labem: ČAPV.
Giordan, A. (2010). Teaching and communicating Evolution: Proposals for innovative approaches and didactic researches. Biology International, 47, 40–47.
Hlaváčová, L. (in prep.). Výuka evolučních témat na českých a britských školách. Manuscript in preparation.
Hrabí, L. (2007). Názory žáků a učitelů na učebnice přírodopisu. Pedagogická orientace, 4, 28–34.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
Jungck, R. J. (2010). Evolution in Action: Quantitative Evolutionary Biology Education. Biology International, 47, 121–139.
Knecht, P., Janík, T. et al. (2008). Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Müllerová, L. (V tisku). Výuka evolučních témat na středních školách a vyšších ročnících gymnázií. In 9. didaktická konference s mezinárodní účastí. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita.
Müllerová, L. (2012) . Pojem evoluce a jeho vnímání žáky základních a středních škol. Scientia in educatione, 2012, 3(2), 33–64.
Müllerová, L. (2015b). Evoluce organismů jako téma rozvíjející diskuzi žáků základních a středních škol. In Studentská vědecká konference 2015: Věda má budoucnost. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Přírodovědecká fakulta. Dostupné z http://konference.osu.cz/svk/sbornik2015/pdf/budoucnost/didaktika/Mullerova.pdf,
Müllerová, L. (2015c). Termín „evoluce" a jeho vymezení a použití v českých a britských učebnicích přírodopisu a biologie. Scientia in educatione, 6(1), 40–79.
Nadelson, S. L. (2009). Preservice Teacher Understanding and Vision of how to Teach Biological Evolution. Evo Edu Outreach, 2, 490–504.
Odcházelová, T. (2014). Role multimédií ve výuce přírodních věd. Scientia in educatione, 5(2), 2–12.
Pastorová, M. & Slavík, J.(2009). Příprava metodické podpory k výuce průřezových témat v základních školách a gymnáziích – průběžná zpráva. Výzkumný ústav pedagogický. Dostupné z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/03/MOV Prurezovatemata
metodicka-podpora.pdf.
Prinou, L., Halkia, L. & Skordoulis, C. (2005). Teaching the Theory of Evolution: Teacher’s Attitudes, Views and Difficulties. Paper presented at the Proceedings of International History, Philosophy and Science Teaching Conference. Leeds, UK.
Smith, U. M. (2010a). Current status of research in teaching and learning evolution: I. Philosophical and epistemological issues. Science & Education, 19, 523–538.
Smith, U. M. (2010b). Current status of research in teaching and learning evolution: II. Pedagogical Issues. Science & Education, 19, 539–571.
Švecová, M. & Matějka, D. (2007). Přírodopis 9. Plzeň: Fraus.
Tidon, R. & Lewontin, C. R. (2004). Teaching evolutionary biology. Genetics and Molecular Biology, 27(1), 124–131.