School Projects in Sciences at the Lower Secondary Schools - Czech-Slovak Comparative Research
PDF (Čeština)

How to Cite

Pouchová, M. (2013). School Projects in Sciences at the Lower Secondary Schools - Czech-Slovak Comparative Research. Scientia in Educatione, 1(1), 101–117. https://doi.org/10.14712/18047106.8

Abstract

The article deals with the current state of using school projects in the teaching of sciences at lower secondary schools. It includes some results of Czech-Slovak comparative research based on a questionnaire survey of June 2009 aimed at a randomly selected sample of 180 Czech and 71 Slovak schools. The goal of the research was to find out to what extent project teaching is currently used and thus build a basis for other more focused research. The survey focused on the number and basic characteristics of carried out projects (e.g., length, the number of school subjects, classes and teachers), on some activities of teachers and pupils within the projects and also on the teachers’ attitudes towards this way of teaching.
https://doi.org/10.14712/18047106.8
PDF (Čeština)

References

ALEXOVIČOVÁ, T. Alternatívne školstvo v kocke. Prešov : Metodicko-pedagogické centrum, 2007. 36 s.

Asociácia projektu Infovek. Projekt Infovek Slovensko [online]. Bratislava : Fakultamatematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského, 2008. [cit. 2009–02–03]. Dostupný z http://www.infovek.sk

Česko. Zákon č. 561 ze dne 24. září 2004 o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). In Sbírka zákonů České republiky.2008, částka 190, s. 10 262–10 324. Dostupný také z http://aplikace.msmt.cz/Predpisy1/sb190-04.pdf

DVOŘÁKOVÁ, M. Projektové vyučování v české škole – vývoj, inspirace, současné problémy. Praha : Karolinum, 2009. 158 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze.

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.

CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: Zásady kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. 272 s.

KAŠOVÁ, J. aj. Škola trochu jinak – Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž : Iuventa, 1995. 81 s.

KOSOVÁ, B. Projektové vyučovanie. Pedagogické rozhľady. 1995/1996, roč. 4, č. 3, s. 9–11.

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno : Masarykova univerzita, 2006.

KUBÍNOVÁ, M. Projekty (ve vyučování matematice) – cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha : Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2002. 256 s.

MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. 219 s.

MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004.

MAŇÁK, J.; JANÍK, T.; ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno : Paido, 2008. 127 s.

PETLÁK, E. Pedagogicko-didaktická práca učiteľa. GRIN Verlag, 2008. 68 s.

PETRÁŠKOVÁ, E. Projektové vyučovanie. Prešov : Metodicko-pedagogické centrum, 2007. 82 s.

PRŮCHA, J; WALTEROVÁ, E; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 6. aktualizované a rozšířené vydání. Praha : Portál, 2009. 400 s.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005 (5. verze).

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (se změnami provedenými k 1. 9. 2007). Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007 (7. verze). 126 s. Dostupný také

z http://old.vuppraha.cz/soubory/RVPZV 2007-07.pdf

SKALKOVÁ, J. Projektové vyučování a jeho realizace. Komenský. 1994, roč. 118, č. 5/6, s. 94–96.

SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno : Paido, 1995. 89 s.

Slovensko. Zákon č. 245 ze dne 22. května 2008 o výchove a vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov. In Zbierka zákonov Slovenskej republiky. 2008, částka 96, s. 1 914–1 989. Dostupný také z http://www.zbierka.sk/zz/predpisy/

default.aspx?PredpisID=208259&FileName=zz2008-00245-0208259&Rocnik=2008

ŠVECOVÁ, M. Teorie a praxe zařazení školních projektů ve výuce přírodopisu, biologie a ekologie. Praha : Karolinum, 2001. 79 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze.

TUREK, I. Zvyšovanie efektívnosti vyučovania. Bratislava : Metodicko-pedagogické centrum, 2002. 326 s.

Ústav pro informace ve vzdělávání. Statistická ročenka školství 2008/2009 – Výkonové ukazatele [online]. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání. 2008–09–30 [cit. 2009–03–18]. Dostupný z http://www.uiv.cz/clanek/713/1817

Ústav informácií a prognóz školstva. Štatistická ročenka 2008/2009 – základné školy [online]. Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva. 2008–09–15 [cit. 2009–03–21]. Dostupný z http://www.uips.sk/prehlady-skol/statisticka-rocenka---zakladne-skoly

Ústav pro informace ve vzdělávání. Adresář škol a školských zařízení [online databáze]. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání. 2009–02–15 [cit. 2009–06–02]. Dostupný z http://founder.uiv.cz/registr/vybskolr.asp

Ústav informácií a prognóz školstva. Zoznam základných škôl [online databáze]. Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva. 2009–02–20 [cit. 2009–06–04]. Dostupný z http://www.uips.sk/registre/zoznamy-skol-sz-v-exceli

VALENTA, J.; KASÍKOVÁ, H. aj. Pohledy. Projektová metoda ve škole a za školou. Praha : Ipos Artama, 1993. 61 s.

ZELINA, M. Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa (metódy výchovy). Bratislava : IRIS, 1995. 163 s.

ZELINA, M. Alternatívne školstvo. Bratislava : IRIS, 2000. 255 s.

ŽILKA, J. Kľúčové kompetencie žiakov v projektovom a tradičnom vyučovaní. Pedagogické rozhľady. 2010, roč. 19, č. 1, s. 11–14.

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

  1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).