Co s uměním?

Pozice angažovaného umění ve 21. století

Autoři

  • redakce časopisu

DOI:

https://doi.org/10.14712/26950669.4778

Klíčová slova:

contemporary art, socially engaged art, art colleges, kitsch, participatory art, Claire Bishop, Lamber Zuidervaart

Abstrakt

Studie představuje srovnání dvou textů z oblasti filosofie a teorie umění, které reprezentují odlišné pohledy na tzv. angažované umění. Americký filosof Lambert Zuidervaart v publikaci Umění a sociální transformace: pravda, autonomie a společenské makrostruktury (2015) obhajuje přístup umění jako k specifické sociální instituci a poukazuje zejména na jeho etický účinek. Britská teoretička Claire Bishopová ve starším článku Řízení reality. Spolupráce a participace v současném umění (2006) kritizuje skutečnost, že sociálně angažované umění se mnohdy pro jeho etický rozměr zdráháme hodnotit, čímž je vyjímáme z kategorie umění. Navrhuje proto větší sepětí umění a estetiky jakožto určitého korektiva. Studie je uvedena obecnější charakteristikou současného umění esejistickou formou a jejím cílem je představit tyto současné tendence v širším kontextu.

Reference

Literatura

Bishop, C. (2007). Řízení reality. Spolupráce a participace v současném umění.

Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny. č. 1–2 Chalupecký, J. (2001).

Umění a transcendence. Revolver Revue č.45/2001.

Fulková, M. (2008). Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H.

Gadamer, H. ̶ G. (2003). Aktualita krásného; umění jako hra, symbol a slavnost.

Praha: Triáda.

Helguera, P. (2011). Education for Socially Engaged Art, s 23.

New York: Jorge Pinto Books.

Chalupecký, J. (2001). Umění a transcendence. Revolver Revue č.45/2001

Janíčková, A., Novotný, M. a Skopalová, E. (2023). Konec černobílé doby.

Praha: Národní galerie Praha.

Juvin, H. a Lipovetsky, G. (2010). Globalizovaný západ: polemika o planetární

kultuře. Praha: Prostor.

Kulka T., (2022). Umění a kýč. Praha: Leda.

Maritain, J. (2011). Odpovědnost umělce. Praha: Triáda.

Matějčková, T. (2023) rozhovor s Kathleen Stock. Transženy nejsou ženy.

Kéž ta fikce konečně praskne. Echo č.37/2023.

Peroutková, P. (2014). Umění jako sociální intervence, diplomová práce.

Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Pospiszyl, T. a kol. (2022). Světy Jindřicha Chalupeckého. Praha: Společnost

Jindřicha Chalupeckého.

Přibáň, Jiří. (2008). Pod čarou umění. České Budějovice: Artlab2007

v nakladatelství KANT.

Rezek P. (2007). Filosofie a politika kýče. Praha: Ztichlá klika.

Scruton, R. (2021). Krása. Praha: OIKOYMENH.

Zálešák, J. (2011). Umění spolupráce. Praha: Akademie výtvarných umění

v Praze, VVP, Praha.

Zuidervaart, L. (2015). Umění a sociální transformace: pravda, autonomie

a společenské makrostruktury. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu

Univerzity J. E. Purkyně.

Internetové zdroje

www.avu.cz

Bourriaud, N. (2002). Vztahová estetika. Umělec č. 2002/4

Koubová, A. (21. 12. 2022). Poznámky k filmu Zkouška umění III. Komentář.

Artalk

www.labiennale.org/en/art/2022

www.umprum.cz/cs/web/katedry/volne-umeni/volne-umeni-i

www.facebook.com/profile.php?id=100064459251804

Publikováno

2024-12-15

Jak citovat

časopisu, redakce. (2024). Co s uměním? : Pozice angažovaného umění ve 21. století. Výtvarná výchova, 64(1_2). https://doi.org/10.14712/26950669.4778