What to do About the Art?

The Position of Engaged Art

Authors

  • redakce časopisu

DOI:

https://doi.org/10.14712/26950669.4778

Keywords:

contemporary art, socially engaged art, art colleges, kitsch, participatory art, Claire Bishop, Lamber Zuidervaart

Abstract

In the present study, the author examines the contemporary position of visual art and compares two theoretical texts that present different views on art as a catalyst for social change. In Art and Social Transformation: truth, autonomy and social macrostructures (articles of LZ published by this title in translation of Ludvík Hlaváček in 2015), American philosopher Lambert Zuidervaart defends a position on art as a specific social institution, turning away from the traditional modernist grasp of the artwork, while British theorist Claire Bishop, in her article The Social Turn: Collaboration and Its Discontents (2006) criticizes the fact that we are often reluctant to evaluate socially engaged art because of its ethical dimension, as if we were removing it from the category of art. The aim of the study is to problematise the often uncritical acceptance of engaged art as a purifying element and to highlight the situation of contemporary art.

References

Literatura

Bishop, C. (2007). Řízení reality. Spolupráce a participace v současném umění.

Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny. č. 1–2 Chalupecký, J. (2001).

Umění a transcendence. Revolver Revue č.45/2001.

Fulková, M. (2008). Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H.

Gadamer, H. ̶ G. (2003). Aktualita krásného; umění jako hra, symbol a slavnost.

Praha: Triáda.

Helguera, P. (2011). Education for Socially Engaged Art, s 23.

New York: Jorge Pinto Books.

Chalupecký, J. (2001). Umění a transcendence. Revolver Revue č.45/2001

Janíčková, A., Novotný, M. a Skopalová, E. (2023). Konec černobílé doby.

Praha: Národní galerie Praha.

Juvin, H. a Lipovetsky, G. (2010). Globalizovaný západ: polemika o planetární

kultuře. Praha: Prostor.

Kulka T., (2022). Umění a kýč. Praha: Leda.

Maritain, J. (2011). Odpovědnost umělce. Praha: Triáda.

Matějčková, T. (2023) rozhovor s Kathleen Stock. Transženy nejsou ženy.

Kéž ta fikce konečně praskne. Echo č.37/2023.

Peroutková, P. (2014). Umění jako sociální intervence, diplomová práce.

Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Pospiszyl, T. a kol. (2022). Světy Jindřicha Chalupeckého. Praha: Společnost

Jindřicha Chalupeckého.

Přibáň, Jiří. (2008). Pod čarou umění. České Budějovice: Artlab2007

v nakladatelství KANT.

Rezek P. (2007). Filosofie a politika kýče. Praha: Ztichlá klika.

Scruton, R. (2021). Krása. Praha: OIKOYMENH.

Zálešák, J. (2011). Umění spolupráce. Praha: Akademie výtvarných umění

v Praze, VVP, Praha.

Zuidervaart, L. (2015). Umění a sociální transformace: pravda, autonomie

a společenské makrostruktury. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu

Univerzity J. E. Purkyně.

Internetové zdroje

www.avu.cz

Bourriaud, N. (2002). Vztahová estetika. Umělec č. 2002/4

Koubová, A. (21. 12. 2022). Poznámky k filmu Zkouška umění III. Komentář.

Artalk

www.labiennale.org/en/art/2022

www.umprum.cz/cs/web/katedry/volne-umeni/volne-umeni-i

www.facebook.com/profile.php?id=100064459251804

Published

2024-12-15

How to Cite

časopisu, redakce. (2024). What to do About the Art? The Position of Engaged Art. Art Education, 64(1_2). https://doi.org/10.14712/26950669.4778