Formation of Social Bonds in School on the Basis of Gender, Ethnic, and Social Delimitation

Authors

  • Radek Vorlíček

DOI:

https://doi.org/10.14712/12128112.3271

Keywords:

social exclusion, elementary school, Roma pupil, excluded locality, educational research

Abstract

Through the observation of educational settings, this article raises issues concerning the social status of Roma children in the context of schooling. The article deals with social distance dynamics among pupils in elementary school, and its impact on their position in the social hierarchy. It is based on long-term qualitative fieldwork. The central method of the fieldwork was observation. The results draw attention to many aspects of social exclusion in educational settings.

Author Biography

Radek Vorlíček

je absolventem magisterských oborů sociální antropologie a specializace v pedagogice na Univerzitě Pardubice. Titul Ph.D. získal v oboru Integrální studium člověka – Obecná antropologie na Fakultě humanitních studií UK v Praze. Mezi jeho odborné zájmy patří antropologie vzdělávání a antropologie dětství. Zabývá se výzkumem sociální inkluze a exkluze v základních školách, nízkoprahových klubech a sociálně vyloučených lokalitách. Aktuálně působí na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové.

Published

2018-12-01

How to Cite

Vorlíček, R. (2018). Formation of Social Bonds in School on the Basis of Gender, Ethnic, and Social Delimitation. Lidé města, 20(3), 495-510. https://doi.org/10.14712/12128112.3271

Issue

Section

Antropologický výzkum