Limity antropologie dětství

Případ „dětství“ v sociálně vyloučené lokalitě

Autoři

  • Gabriela Fatková

DOI:

https://doi.org/10.14712/12128112.3487

Klíčová slova:

childhoods, plurality, socialisation, constructivism, fieldwork

Abstrakt

The aim of this study is to acquaint Czech readers with an often unmentioned sub-discipline of anthropology. This case study of "childhood" in the situation of social exclusion should open discussion on the epistemological barriers that the fieldworker faces when he wants an insight into the child's emic perspective. The main question that the study focuses on is how "childhood" is conceptualised in socially excluded localities. We will try to show a de-essentialised look at childhood as a phenomenon and its clash with the educational system. We will analyse socially excluded "childhood" using Berger's and Luckman's concept of social constructivism and Granovetter's concept of strong and weak ties. The result will be linked with pedagogical discourse, which, until now, entirely formed the way of thinking about children and childhood.

Biografie autora

Gabriela Fatková

je sociální antropoložka, v současnosti je studentkou doktorského programu etnologie na Západočeské univerzitě v Plzni, kde také vede kurz Antropologie náboženství. Věnuje se dvěma okruhům témat. Prvním z nich jsou bulharští Karakačani a jejich životní strategie a vyjednávání identit v současnosti, druhým okruhem je problematika vzdělávání sociokulturně znevýhodněných studentů v České republice. Každoročně také organizuje plzeňské Sympozium Balcanicum, které je platformou pro setkávání balkanisticky zaměřených badatelů (nejen) z českého prostředí.

Stahování

Publikováno

2013-05-01

Jak citovat

Fatková, G. (2013). Limity antropologie dětství: Případ „dětství“ v sociálně vyloučené lokalitě. Lidé města, 15(1), 27-47. https://doi.org/10.14712/12128112.3487

Číslo

Sekce

Antropologický výzkum