Brána do Dionýsova techno panství.

Autoetnografie estetiky rave kultury (mezi Berlínem a Prahou)

Autoři

  • Eduard Adam Orszulik

DOI:

https://doi.org/10.14712/12128112.4900

Klíčová slova:

autoethnography; rave culture; aesthetics

Abstrakt

This study examines the phenomenon of rave culture in its epicentre, Berlin, and confronts it with the Czech scene, which I have focused on as an insider in previous dance-anthropological research. In writing this study, I applied Jan Mukařovský’s aesthetic concept of function, norm, and value to the collected data. Mukařovský’s concept provides a relevant framework for exploring the role of aesthetics in the broader sociocultural context of rave culture, particularly in the context of forming communal identity, value sharing, and reflection on sociocultural influences. The purpose of this paper is to understand how aesthetics and the knowledge of subcultural symbols, codes, skills, values, and ideas, which can be described as subcultural capital, serve to preserve the ethos of rave culture and to maintain important values, including the creation of safe spaces. The rave scene in Berlin differs significantly from the Czech scene in many ways. First, it differs in terms of door policy, dimension, intensity, and state support. Clubs in Berlin are run as cultural institutions that have a major influence on shaping the local cultural and social space.

Biografie autora

Eduard Adam Orszulik

Eduard Adam Orszulik je choreograf, tanečník, performer, pedagog a taneční vědec působící na české umělecké scéně s mezinárodním přesahem. Středoškol-ské vzdělání získal na Janáčkově konzervatoři v Ostravě ukončené absolutoriem. Momentálně je doktorandem na Hudební a taneční fakultě Akademii múzických umění v Praze v oboru Choreografie a teorie choreografie, kde získal i předchozí bakalářský a magisterský titul. Jako tanečník spolupracuje s předními českými sou-bory a choreografy (Alica Minar and Col., BURKICOM, 420people, Tantehorse, DOT504, PockeArt etc.), jako choreograf vytvořil několik úspěšných celovečerních představení uváděných na nezávislé taneční scéně. Je zakladatelem performativní platformy PO_KO_ŘEN, která podporuje začínající umělce, a spoluzakladatelem uměleckého kolektivu Simualkrum. E-mail: edbauris@gmail.com      

Stahování

Publikováno

2025-05-01

Jak citovat

Orszulik, E. A. (2025). Brána do Dionýsova techno panství.: Autoetnografie estetiky rave kultury (mezi Berlínem a Prahou). Lidé města, 27(1). https://doi.org/10.14712/12128112.4900

Číslo

Sekce

Stati