K učení dialogičnosti v Novém zákoně

Autoři

  • Zuzana Svobodová

Klíčová slova:

logos, dialog, učitel v Novém zákoně, Ježíš jako učitel, dialogičnost člověka, výchova, paideia, otevřená duše

Abstrakt

On the teaching of Dia-Logos in the New Testament. – Based on an analysis of terms representing the notion of teacher in the New Testament, the article shows, how the Evangelists sought to demonstrate the uniqueness of Jesus’ role as a teacher. Due to the fact that they all targeted different addressees, they used different terms to refer to Jesus as teacher. Nevertheless, it is still possible to present those characteristic features of Jesus’ role of a teacher that are common with all of the Evangelists’ records. The Logos of the Bible, which communicates itself, is an image of the human openness to dialogue – i.e. the principle of the open soul –, on which the entire paideia is based.

Biografie autora

Zuzana Svobodová

PhDr. Bc. Zuzana Svobodová, Ph.D. vyučuje na Univerzitě Karlově, 3. lékařské fakultě a Husitské teologické fakultě, na Teologické fakultě Jihočeské Univerzity v Českých Budějovicích, dále na Katedře teologie a filosofie Jaboku – Vyšší odborné školy sociálně pedagogické a teologické. Je lektorkou akreditovaných kurzů dalšího vzdělávání pro pedagogické pracovníky a pracuje jako učitelka náboženství. Zabývá se filosofií výchovy, dějinami vzdělávání a zkoumá vztahy náboženské a kulturní vzdělanosti.

Stahování

Publikováno

2019-04-07

Číslo

Sekce

Články