Editorial

Autoři

  • David Rybák

Abstrakt

Vážení čtenáři,

ideou tohoto dvojčísla je ohlédnutí za říjnovou konferencí Úloha osobností a institucí v rozvoji vzdělanosti v evropském kontextu. V tomto smyslu zde čtenář nalezne jak vybrané, na konferenci pronesené příspěvky, tak také jejich hlouběji rozpracované či do jiných souvislostí zasazené verze.

Český překlad textu dvojice autorů, profesora Dietricha Bennera a docenta Dariusze Stępkowskiho, ukazuje vnitřní předpoklady a souvislosti založení pedagogiky u významných novověkých myslitelů. Prof. Gerald Grimm popisuje aspekty profesionalizace rakouských učitelů základních škol v druhé polovině devatenáctého století a Andrzej Murzyn se ve svém textu zamýšlí nad filosofickými a edukačními důsledky kosmopolitismu. Profesorka Anna Hogenová se ve svém článku zamýšlí nad původním smyslem vzdělání, jak ho odkrývají Komenský a Patočka. Ve svém textu Druhý život Komenského se docentka Naděžda Pelcová zabývá fenomenologickou interpretací Komenského u Jana Patočky a Klause Schallera a totéž téma sleduje také Zuzana Svobodová ve svém příspěvku. David Rybák se dobírá k předpokladům současného lidství a Michael Hauser se zamýšlí nad problémem vzdělání v současném politickém a ekonomickém řádu. Zuzana Kubišová se zabývá problémem národa a nacionalismu a konečně docent Jan Županič přináší portrét pozoruhodné historické postavy, Dionysa Grüna. Alespoň krátkou ukázkou z jeho disertační práce bychom chtěli vzpomenout ve věku 30 let zesnulého filosofa a básníka Tomáše Foltýna.

Stahování

Publikováno

2020-07-16

Číslo

Sekce

Editorial