Pre-existence vědění v žákovi podle Tomáše Akvinského
Klíčová slova:
Tomáš Akvinský, učitel, první principy, poznání, věděníAbstrakt
Námětem příspěvku je otázka po původu vědění, jak ji nacházíme zpracovanou u Tomáše Akvinského v jedenácté otázce z Quaestiones disputatae de veritate „O učiteli“. Tomáš Akvinský zde hájí možnost, že i člověk může jiného učit, avšak pro svou argumentaci musí ukázat, jaký je původ vědění v člověku. O vědění tak říká, že v člověku pre-existuje. Co tím ale míní? Tento příspěvek se snaží nabídnout na tuto otázku jistou odpověď jako interpretaci. Vědění ne pre-existuje v žákovi tak, že by zde již aktuálně bylo, jak si myslel Platón, ani do něho není vkládáno nějak zvenčí, jak si myslel Avicenna. Nýbrž v žáku pre-existuje na způsob jakéhosi zárodku. Tímto „zárodkem“ se zdají být první rozumové principy. Ty získává rozum ihned, jakmile začne poznávat, a je v nich „skrytě“ obsaženo veškeré další vědění.
Stahování
Publikováno
Číslo
Sekce
Licence
Copyright (c) 2021 Tomáš Adamovič
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0.