Pre-existence vědění v žákovi podle Tomáše Akvinského

Autoři

  • Tomáš Adamovič

Klíčová slova:

Tomáš Akvinský, učitel, první principy, poznání, vědění

Abstrakt

Námětem příspěvku je otázka po původu vědění, jak ji nacházíme zpracovanou u Tomáše Akvinského v jedenácté otázce z Quaestiones disputatae de veritate „O učiteli“. Tomáš Akvinský zde hájí možnost, že i člověk může jiného učit, avšak pro svou argumentaci musí ukázat, jaký je původ vědění v člověku. O vědění tak říká, že v člověku pre-existuje. Co tím ale míní? Tento příspěvek se snaží nabídnout na tuto otázku jistou odpověď jako interpretaci. Vědění ne pre-existuje v žákovi tak, že by zde již aktuálně bylo, jak si myslel Platón, ani do něho není vkládáno nějak zvenčí, jak si myslel Avicenna. Nýbrž v žáku pre-existuje na způsob jakéhosi zárodku. Tímto „zárodkem“ se zdají být první rozumové principy. Ty získává rozum ihned, jakmile začne poznávat, a je v nich „skrytě“ obsaženo veškeré další vědění.

Stahování

Publikováno

2021-04-18

Číslo

Sekce

Články