Abstrakt
Studie uplynulé dekády ukazují, že čeští žáci nerozumějí matematice na očekávané úrovni a že se jejich postoje vůči tomuto předmětu s časem zhoršují. Článek se zabývá možným řešením popsaného problému, a sice implementací metody aktivního učení peer instruction ve výuce matematiky na základní škole. Za účelem rozhodnout, zda je pomocí peer instruction možno vyučovat i v prostředí základní školy, byl v jedné třídě českého gymnázia (třicet žáků osmého ročníku) realizován akční výzkum o vlastnostech smíšené empirické studie. Hlavní myšlenkou bylo srovnání výsledků pozorované třídy před, během a po implementaci peer instruction. Úroveň porozumění žáků byla sledována pomocí normalizovaného učebního zisku vypočteného na základě designu pre/post testování. Změny žákovských postojů vůči matematice byly mapovány pomocí průběžných a pre/post dotazníků. V duchu akční studie byla průběžná data i výsledky pravidelně diskutovány se skupinou vybraných žáků nebo s odborníky na dané problematiky. Výsledky ukazují, že existuje silný vztah mezi normalizovaným učebním ziskem a jednou ze čtyř typických rolí, se kterou se žáci identifikují během skupinových diskuzí: pasažéři, standardní diskutéři, poradci a dominantní řečníci. Rovněž se ukazuje, že pro navýšení aktivity pasažérů je potřeba peer instruction vhodně modifikovat.
Reference
Balta, N., Michinov, N., Balyimez, S., & Ayaz, F.M. (2017). A meta-analysis of the effect of peer instruction on learning gain: Identification of informational and cultural moderators. International Journal of Educational Research, 86, 66–77. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2017.08.009
Chen, Y.F., Liu, C. C., Yu, M.H., Chang, S.B., Lu, Y.C., & Chan, T.W. (2005). Elementary science classroom learning with wireless response devices implementing active and experiential learning. In IEEE International Workshop on Wireless and Mobile Technologies in Education (WMTE’05) (pp. 96–103). IEEE. https://doi.org/10.1109/WMTE.2005.22
Chien, Y.T., Chang, Y.H., & Chang, C.Y. (2016). Do we click in the right way? A meta-analytic review of clicker-integrated instruction. Educational Research Review, 17, 1–18. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.10.003
Chvál, M. (2013). Změna postojů českých žáků k matematice během školní docházky [Changing attitudes of Czech pupils towards mathematics during school attendance]. Orbis scholae, 7(3), 49–71. https://doi.org/10.14712/23363177.2015.13
Crouch, C.H., & Mazur, E. (2001). Peer instruction: Ten years of experience and results. American journal of physics, 69(9), 970–977. https://doi.org/10.1119/1.1374249
Freeman, S., Eddy, S. L., McDonough, M., Smith, M.K., Okoroafor, N., Jordt, H., & Wenderoth, M. P. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(23), 8410–8415. https://doi.org/10.1073/pnas.1319030111
Garcia-Souto, M.P. (2020). Assessing and giving feedback to students working in teams: A staff perspective of the IPAC assessment methodology, In L.G. Chova, A. L. Martínez, & I.C. Torres (Eds.), INTED2020 Proceedings (pp. 4416–4416). IATED. https://doi.org/10.21125/inted.2020
Hake, R.R. (1998). Interactive-engagement versus traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American Journal of Physics, 66(1), 64–74. https://doi.org/10.1119/1.18809
Hallouin, I.A., & Hestenes, D. (1985). The initial knowledge state of college physics students. American Journal of Physics, 53(11), 1043–1055. https://doi.org/10.1119/1.14030
Lucas, A. (2009). Using peer instruction and i-clickers to enhance student participation in calculus, PRIMUS, 19(3), 219–231. https://doi.org/10.1080/10511970701643970
Mazur, E. (1997). Peer instruction: A user’s manual. Prentice Hall.
Mazur, E. (2009). Farewell, lecture. Science, 323(5910), 50–51. https://doi.org/10.1126/science.1168927
Mertler, C.A. (2019). Action research: Improving schools and empowering educators. SAGE Publications, Incorporated.
Michinov, N., Morice, J., & Ferri`eres, V. (2015). A step further in Peer Instruction: Using the Stepladder technique to improve learning. Computers & Education, 91, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.09.007
Olpak, Y. Z., Baltaci, S., & Arican, M. (2018). Investigating the effects of peer instruction on preservice mathematics teachers’ achievements in statistics and probability. Education and Information Technologies, 23(6), 2323–2340. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9717-3
Pavelková, I., & Hrabal, V. (1988). Jaký jsem učitel?: Metody získávání poznatků o vlastní vzdělávací činnosti [What kind of teacher am I?: Methods of gaining knowledge about my own educational activities]. Státní pedagogické nakladatelství.
Pilzer, S. (2001). Peer instruction in physics and mathematics. PRIMUS, 11(2), 185–192. https://doi.org/10.1080/10511970108965987
Pöschl, R. (2005). Vnímání významu matematiky a fyziky středoškolskými studenty [Perception of the meaning of mathematics and physics by high school students]. [Diploma thesis. Charles University.] https://kdf.mff.cuni.cz/vyzkum/materialy/vnimani vyznamu M a F.pdf
Prince, M. (2004). Does active learning work? A review of the research. Journal of Engineering Education, 93(3), 223–231. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2004.tb00809.x
Smith, M.K., Wood, W.B., Adams, W.K., Wieman, C., Knight, J.K., Guild, N., & Su, T.T. (2009). Why peer discussion improves student performance on in-class concept questions. Science, 323(5910), 122–124. https://doi.org/10.1126/science.1165919
Vickrey, T., Rosploch, K., Rahmanian, R., Pilarz, M., & Stains, M. (2015). Based implementation of peer instruction: A literature review. CBE – Life Sciences Education, 14(1), es3. https://doi.org/10.1187/cbe.14-11-0198
Vondrová, N., Rendl, M., Havlíčková, R., Hříbková, L., Páchová, A., & Žalská, J. (2015). Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků [Critical points of elementary school mathematics in pupils’ solutions]. Karolinum.
Zadražil, T. (2020). Relationship between normalized learning gains of individuals and their typical role in group discussions with peers. In L. G. Chova, A. L. Martínez, & I. C. Torres (Eds.), INTED2020 Proceedings (pp. 3218–3227). IATED. https://doi.org/10.21125/inted.2020