A Hands-on to Teach Colour Perception: The Colour Vision Tube

Abstrakt

One basic concept for understanding colour phenomena is the concept of vision. Although vision seems to be quite a natural and simple thing, students are often not familiar with the mechanism behind perceiving objects or even “the colour of objects”. This contribution introduces a simple hands-on experiment, the Colour Vision Tube. The Colour Vision Tube facilitates the experience of seeing “coloured” objects illuminated with other than white light sources. These experiences support students in understanding the relevance of the illuminating light and the conception of selective reï¬ection for colour vision.
PDF (English)

Reference

Andersson, B. & Kärrqvist, C. (1983). How Swedish pupils, aged 12–15 years,

understand light and its properties. International Journal of Science Education, 5(4),

–402.

Driver, R., Guesne, E. & Tiberghien, A. (1985). Children’s ideas in science.

Buckingham: Open University Press.

Feher, E. & Meyer, K. (1992). Children’s conceptions of color. Journal of research in

Science Teaching, 29(5), 505–520.

Fetherstonhaugh, T. & Treagust, D. (1992). Students’ understanding of light and its

properties: Teaching to engender conceptual change. Science Education, 76(6), 653–672.

Guesne, E. (1985). Light. In R. Driver, E Guesne, & A. Tiberghien (Eds.), Children’s

ideas in science (10–32). Buckingham: Open University Press.

Herdt, D. (1990). Einführung in die elementare Optik. Vergleichende Untersuchung

eines neuen Lehrgangs. Essen: Westarp-Wissenschaftsverlag.

Kunter, M., Schümer, G., Artelt, C., Baumert, J., Klieme, E., Neubrand, M.,

Prenzel, M., Schiefele, U., Schneider, W., Stanat, P., Tillmann, K.-J. & Weiß, M. (2002).

PISA 2000: Dokumentation der Erhebungsinstrumente. Max-Planck-Inst. für

Bildungsforschung.

Martinez-Borreguero, G., P´erez-Rodríguez, Á. L., Suero-López, M. I.

& Pardo-Fernández, P. J. (2013). Detection of misconceptions about colour and an

experimentally tested proposal to combat them. International Journal of Science

Education, 35(8), 1299–1324.

Planinšič, G. (2004). Color mixer for every student. The Physics Teacher, 42, 138–142.

Posner, G., Strike, K., Hewson, P. & Gertzog, W. (1982). Accommodation of a scientific

conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education, 66(2), 211–227.

Viennot, L. & de Hosson, C. (2012). Beyond a dichotomic approach, the case of colour

phenomena. International Journal of Science Education, 34(9), 1315–1336.

White, R. & Gunstone, R. (1992). Probing understanding. Routledge.

Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:
  1. Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
  2. Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
  3. Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).