Learn from History: Lessons from Early Modern Japanese Physics Experiment Textbooks
PDF (English)

Jak citovat

Takahashi, H., Akabane, A., Shozawa, J., & Tamaki, T. (2017). Learn from History: Lessons from Early Modern Japanese Physics Experiment Textbooks. Scientia in Educatione, 8. https://doi.org/10.14712/18047106.753

Abstrakt

The aim of our study is to explore the early history of the education of physics experiments in the Meiji era of Japan (1868–1912). In this paper, we examine three Japanese physics experiment textbooks which were published during 1880s. One characteristic feature is that the most of the experiments could be performed using simple handmade apparatuses. We consider what can be learned from the ingenuity of physics education pioneers of the late 19th century.
https://doi.org/10.14712/18047106.753
PDF (English)

Reference

Book review. (1880). The Popular Science Monthly, 18(11), 135–136. Available at http://archive.org/details/popularsciencemo18newy

Cooley, L.C. (1870). Easy experiments in physical science, for oral instruction in common schools. C. Scribner and Company. Available at http://archive.org/details/easyexperiments00cool

Cooley, L.C. (1879). The molecular theory. The Popular Science Monthly, 15(8), 462–470. Available at http://archive.org/details/popularsciencemo15newy

Cooley, L.C. (1880). The new text-book of physics. New York: Charles Scribner’s Sons. Available at http://archive.org/details/newtextbookofphy00coolrich

Fukuzawa, Y. (1868). Kunmo Kyuri Zukai (Illustrated introductory physics). Keio-Gijuku. Available at http://kindai.ndl.go.jp/info:ndljp/pid/830074

Goto, M. & Miyake, Y. (1886). Kan’i Kikai Rikagaku Shiken-Ho Kan-Ichi (Simple physics and chemistry experiments using homemade apparatuses, No. 1). Fukyu-Sha.

Itakura, K. (1972). Postscript in the reproduction of Rika-Shoshi. Kasetsu-Sha.

Itakura, K. (2009). Zoho Nihon Rika Kyoiku-Shi (Japanese history of science education, revised and enlarged edition). Kasetsu-Sha.

Nagata, A. (1994). Nihon Rika Kyouzai-Shi (The history of Japanese general science teaching materials). Tokyo Horei Publishing.

Nagata, A. (2003). Shi-Rika-Kyoiku-Nyumon (New introduction on general science education). Hoshi-No-Wano-Kai.

New York State University, Albany. (1894). An historical sketch of the State Normal College at Albany, N.Y. and a history of its graduates for fifty years, 1844–1894. Albany: Brandow Print Company. Available at http://archive.org/details/historicalsketch01newy

Sugiyama, K. (1911). Okayama-Ken-Meikan (The Directory of Okayama Prefecture).

The Physical Society of Japan. (1978). Nihon No Butsurigaku-Shi (Japanese history of physics). Tokai University Press.

Quackenbos, G.P. (1869). A natural philosophy. New York: D. Appleton and Company. Available at http://archive.org/details/anaturalphiloso06quacgoog

Rika-Shoshi (Simple and easy experiments of physics and chemistry). (1882). Monbusho. Available at http://kindai.ndl.go.jp/info:ndljp/pid/826131

Takahashi, H., Akabane, A., Shozawa, J. & Tamaki, T. (2014). Rika-Shoshi, the first physics experiment textbook published in Japanese and its editor, Jun’ichi Udagawa. JPS Conf. Proc. 1, 017023 . Available at http://journals.jps.jp/doi/abs/10.7566/JPSCP.1.017023

Udagawa, J. (1885). Kan’i-Shiken-Ho (Simple experiments). Bungaku-Sha. Available at http://kindai.ndl.go.jp/info:ndljp/pid/830422

Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:
  1. Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
  2. Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
  3. Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).