Abstrakt
Venkovní výuka (VV) je v posledních letech stále častěji zařazována do výuky jakožto silná výuková strategie. V aktuálních vzdělávacích dokumentech je navíc uváděna jako podmínka pro jejich realizaci – v podobě propojování formálního vzdělávání s neformálním. Výzkumných šetření mapujících skutečnou podobu VV na školách je ale v ČR málo, proto v roce 2023 proběhlo na toto téma dotazníkové šetření. Bylo získáno 261 dotazníků od učitelů přírodopisu z českých základních škol a výsledky šetření byly detailně vyhodnoceny. Otázky byly zaměřené na četnost a formy realizace VV, na její úskalí a pozitiva a na další informace týkající se VV. Naprostá většina respondentů (94 %) odpověděla, že VV realizuje. Nejčastější formou realizace VV je podle nich vycházka (36 %) a více jak polovina respondentů (60 %) odpověděla, že v rámci této formy výuky spolupracuje s jinými organizacemi. Řada z nich (65 %), i přes jasně identifikované problémy VV (počasí, nedostatek času, atd.), avizovala, že je potřeba výuku venku posílit a věnovat jí mnohem více času. V rámci výzkumného šetření byly také testovány dvě hypotézy týkající se vlivu lokality školy a spolupráce s jinými organizacemi na četnost realizace VV. První z nich byla statisticky potvrzena, naopak druhá ne.
Reference
Bærenholdt, J., Hald, M., & Carter, C. (2022). Udeskole in theory and practice: A danish approach to learning outside the classroom. Dafolo.
Becker, C., Lauterbach, G., Spengler, S., Dettweiler, U., & Mess, F. (2017). Effects of regular classes in outdoor education settings: A systematic review on students’ learning, social and health dimensions. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(5), 485. https://doi.org/10.3390/ijerph14050485
Bentsen, P., & Jensen, F. S. (2012). The nature of udeskole: Outdoor learning theory and practice in Danish schools. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 12(3), 199–219. https://doi.org/10.1080/14729679.2012.699806
Bílek, M., Rusek, M., & Milanović, V. (2021). Out-of-School learning in the Czechia. In Şen, A. İ. (Ed.), Out-of-school learning in European countries, An intellectual output of the 2019-1-TR01-KA203-074692 Developing an out-of-school learning curriculum for teacher education programs (DOSLECTEP) project (pp. 48–72). Hacettepe University Out-of-School.
Corbin, L., & Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons and evaluative criteria, Zeitschrift für Soziologie. 19(6), 418–427.
Činčera, J., & Holec, J. (2016). Terénní výuka ve formálním vzdělávání. Envigogika, 11(2). https://doi.org/10.14712/18023061.533
Činčera, J., Králíček, I., Bílek, M., Loudová, I., Machková, V., Musílek, M., Štindl, P., Švarcová, E., & Vízek, L. (2019a). Výuka ve venkovním prostředí. Metodický text pro studenty učitelství. Gaudeamus. https://www.lipka.cz/soubory/vyuka-ve-venkovnim-prostredi_metodicka-prirucka_final_1--f12034.pdf
Činčera, J., Štindl, P., & Bílek, M. (2019b). Interdisciplinární přístup. Gaudeamus. https://www.lipka.cz/soubory/interdisciplinarni_pristup_metodicka-prirucka_final--f11958.pdf
ČSÚ (29. 8. 2024). Školy a školská zařízení 2023/2024.
https://csu.gov.cz/produkty/skoly-a-skolska-zarizeni-skolni-rok-20232024
Daniš, P. (2018). Tajemství školy za školou: Proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. Ministerstvo životního prostředí.
Donaldson, G. W., & Donaldson, L. E. (1958). Outdoor education a definition. Journal of Health, Physical Education, Recreation, 29(5), 17–63.
Dyment, J. E. (2005). Green school grounds as sites for outdoor learning: Barriers and opportunities. International Research in Geographical & Environmental Education, 14(1), 28–45. https://doi.org/10.1080/09500790508668328
Eugenio-Gozalbo, M., Ramos-Truchero, G., & Suárez-López, R. (2021). University gardens for sustainable citizenship: Assessing the impacts of garden-based learning on environmental and food education at Spanish higher education. International Journal of Sustainability in Higher Education, 22(3), 516–534. https://doi.org/10.1108/IJSHE-06-2020-0208
Fiskum, T. A., & Jacobsen, K. (2012). Individual differences and possible effects from outdoor education: long time and short time benefits. World Journal of Education, 2(4), 20–33. https://doi.org/10.5430/wje.v2n4p20
Frýzová, I. (2023). Prostředí jako klíčová proměnná ve vzdělávání mimo třídu. Geografické informácie, 27(1), 57–69. https://dx.doi.org/10.17846/GI.2023.27.1.57-69
Gilbertson, K., Ewert, A., Siklander, P., & Bates, T. (2022). Outdoor education: Methods and strategies. Human Kinetics. https://books.google.cz/books?id=hbFYEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=cs#v=onepage&q&f=false
Hofmann, E., Trávníček, M., & Soják, P. (2011). Integrovaná terénní výuka jako systém. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (s. 310–315). Masarykova univerzita. http://www.ped.muni.cz/capv2011/sbornikprispevku/hofmanntravniceksojak.pdf
Hofmann, E., Svobodová, H., & Mísařová, D. (2016). Realizace terénní výuky očima učitelů. Geografické informácie, 20(2), 111–120.
Chmelová, Š. (2021). Jak učitelé využívají venkovní prostředí pro výuku vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Pedagogická orientace, 31(2), 178–200. https://doi.org/10.5817/PedOr2021-2-178
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu (2. vyd.). Grada.
Chytrý, V., & Kroufek, R. (2017). Možnosti využití Likertovy škály – základní principy aplikace v pedagogickém výzkumu a demonstrace na příkladu zjišťování vztahu člověka k přírodě. Scientia in educatione, 8(1), 2-17. https://doi.org/10.14712/18047106.591
Kendall, S., Murfield, J., Dillon, J., & Wilkin, A. (2006). Education outside the classroom: Research to identify what training is offered by initial teacher training institutions. NFER Trading Ltd.
Kříž, M., Mikulicová, H., Nešpor, J., Pitelková, P., & Vorlíček, J. (2019). Venkovní výuka. Metodika pro učení přírodou. Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, příspěvková organizace.
Mayring, P. (2014). Qualitative content analysis: theoretical foundation, basic procedures and software solution. Klagenfurt. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-395173
Morkes, F. (2010). Z historie školních zahrad. Envigogika, 5(2). https://envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/download/333/338
MPSV. (2024). Nařízení vlády č. 464/2022 Sb. o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě. https://ppropo.mpsv.cz/narizeni_vlady_464_2022
MŠMT. (2024). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. https://msmt.gov.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/ucebni-dokumenty
Nadelson, L. S., & Jordan, J. R. (2012). Student attitudes toward and recall of outside day: An environmental science field trip. The Journal of Educational Research, 105(3), 220–231. https://doi.org/10.1080/00220671.2011.576715
Nepraš, K., & Šikulová, R. (2021). Odkud a kam směřuje venkovní výuka? Historie, současnost a trendy ve venkovní výuce v kontextu vzdělávacích teorií. Pedagogická orientace, 31(2), 158–177. https://doi.org/10.5817/PedOr2021-2-158
Neville, I. A., Petrass, L. A., & Ben, F. (2023). Cross disciplinary teaching: A pedagogical model to support teachers in the development and implementation of outdoor learning opportunities. Journal of Outdoor and Environmental Education, 26(1), 1–21. https://doi.org/10.1007/s42322-022-00109-x
NPI. (2025). NPI – revize rámcových vzdělávacích programů. https://prohlednout.rvp.cz/zakladni-vzdelavani/obecne-casti
Oberle, E., Zeni, M., Munday, F., & Brussoni, M. (2021). Support factors and barriers for outdoor learning in elementary schools: A systemic perspective. American Journal of Health Education, 52(5), 251–265. https://doi.org/10.1080/19325037.2021.1955232
Ozer, E. J. (2007). The effects of school gardens on students and schools: Conceptualization and considerations for maximizing healthy development. Health education & behavior, 34(6), 846–863. https://doi.org/10.1177/1090198106289002
Prince, H. E., & Diggory, O. (2024). Recognition and reporting of outdoor learning in primary schools in England. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 24(4), 553–565. https://doi.org/10.1080/14729679.2023.2166544
Rickinson, M., Dillon, J. Teamey, K., Morris, M., Choi, M. Y., Sanders, D., & Benefield, P. (2004). A review of research on outdoor learning. National Foundation for Educational Research and King’s College London.
Rubáš, D., Matějček, T., & Mrázová, L. (2023). Mezioborová terénní výuka v rámci letní školy geocamp. Biologie-Chemie-Zeměpis, 32(3), 2-16. https://dx.doi.org/10.14712/25337556.2023.3.1
Svobodová, H., Mísařová, D., Durna, R., Češková, T., & Hofmann, E. (2019a). Koncepce terénní výuky pro základní školy. Podpora využití technologií a realizace výzkumných aktivit v pregraduálním vzdělávání učitelů. Masarykova Univerzita. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1238.
Svobodová, H., Durna, R., Mísařová, D., & Hofmann, E. (2019b). Komparace formálního ukotvení terénní výuky ve školních vzdělávacích programech a její pojetí v modelových základních školách. Orbis scholae, 13(2), 95–116. https://doi.org/10.14712/23363177.2019.25
Ševčíková, J. (2021). Výuka v přírodě: módní hit či smysluplná výuka? Pedagogická orientace, 31(2), 144–157. https://doi.org/10.5817/PedOr2021-2-144
Učíme se venku. (2024). Učíme se venku. https://ucimesevenku.cz/
Vácha, Z. (2015). Didaktické využití školních zahrad v České republice na primárním stupni základních škol. Scientia in educatione, 6(1), 80–90. https://doi.org/10.14712/18047106.143
Vácha, Z., & Ditrich, T. (2021). Vliv terénní výuky na dosahování kognitivních a afektivních cílů u žáků na primárním stupni základních škol. E-Pedagogium, 21(1), 54–66. https://doi.org/10.5507/epd.2020.021
Vašutová, D., & Vrbová, I. (2024). Let's go out! Popular outdoor education-limiting factors versus positives. In B. Kummert et al. (Eds), Conference Proceedings. New Perspectives in Science Education 2024 (pp. 228–235). Filodiritto Editore. https://www.academia.edu/117017610/New_Perspectives_in_Science_Education_Conference_Proceedings_2024
Venkovní výuka. (2024). Venkovní výuka. https://www.venkovnivyuka.cz/
Waite, S. (2020). Where are we going? International views on purposes, practices and barriers in school-based outdoor learning. Education Sciences, 10(11), 311. https://doi.org/10.3390/educsci10110311
Zink, R., & Boyes, M. (2006). The nature and scope of outdoor education in New Zealand schools. Journal of Outdoor and Environmental Education, 10, 11–21. https://doi.org/10.1007/BF03400826
- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
- Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).