possibilities of using grounded theory for a qualitative analysis of lesso
PDF (Čeština)

How to Cite

Igaz, C., & Prokša, M. (2020). possibilities of using grounded theory for a qualitative analysis of lesso. Scientia in Educatione, 3(2), 17-31. https://doi.org/10.14712/18047106.40

Abstract

The article deals with the possibilities of using grounded theory for a qualitative analysis of lessons in order to identify the role of a teacher and strategies that allow him/her to play this role. Such an analysis can be useful during the implementation of new methods and means into the learning process. The characterization of differences in teachers’ behaviour during everyday lessons and lessons in which the new methods are applied allows us to expose their weaknesses. In the paper, the procedure of analysis is discussed in detail. Through examples, we explain not only the application of open, axial and selective coding but also an intermediate level of coding, which represents a new element in grounded theory.
https://doi.org/10.14712/18047106.40
PDF (Čeština)

References

ADEY, P. S., SHAYER, M. Really Raising Standards: Cognitive Intervention and Academic Achievement. 3. vyd. Routledge : London, 1994, s. 208.

ČTRNÁCTOVÁ, H. Doktorské studium: Vzdělávání v chemii v České Republice – vývoj a současnost. Smerovanie výskumu v dizertačných prácach z didaktiky chémie a biológie. 1. vyd. Univerzita Komenského Bratislava, 2008, s. 8–13.

GAVORA, P. Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. 2. vyd. Univerzita Komenského Bratislava, 2007, s. 230.

HALÁKOVÁ, Z., PROKŠA, M. Two kinds of conceptual problems in chemistry teaching. In Journal of chemical education, 2007, roč. 84, č. 1, s. 172–174.

HENDL, J. Kvalitativní výzkum. 2., prep. a aktual. vyd. Praha : Portál, 2008, s. 408.

IGAZ, Cs., GAŠPARÍK, V., PROKŠA, M. Využitie konceptuálnych úloh vo vyučovaní chémie. In Chemické rozhľady, 2010, roč. 11, č. 5., mimoriadne, s. 77–84.

IGAZ, Cs., PROKŠA, M. Conceptual Questions and Lack of Formal Reasoning: Are They Mutually Exclusive? In Journal of chemical education, 2012, roč. 89, č. 10, s. 1 243–1 248.

JANÍK, T., SLAVÍK, J., NAJVAR, P. a kol. Kurikulární reforma na gymnáziích, od virtuálních hospitací k videostudiím. Výzkumná správa. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011. Dostupné z: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/10/Kvalitni skola 4.pdf (18. 11. 2012)

NURRENBERN, S. C., PICKERING, M. Concept learning versus problem solving, Is there a difference? In Journal of chemical education. 1987, roč. 64, č. 6, s. 508–510.

OROLÍNOVÁ, M. Kvalitatívny prístup v pedagogickom výskume. In Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis: séria D – vedy o výchove a vzdelávaní : [zborník Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity] : Supplementum 2 – Aktuálne vývojové trendy vo vyučovaní chémie. 1. vyd. Trnava : Trnavská univerzita, Pedagogická fakulta, 2008, s. 227–231.

PAVELEK, L. Zakotvená teória (GROUNDED THEORY) a možnosti jej použitia v oblasti sociálnej práce. Dostupné z: http://lukaspavelek.blogspot.sk/2011/04/pdf.html (18. 11. 2012)

PROKŠA, M. Metodologické nedostatky výskumných prác z didaktiky chémie. In Současné problémy v chemickém vzdělávání. Ostrava : Ostravská univerzita, 2007, s. 13–16.

PROKŠA,M., HELD, Ľ. a kol. Metodológia pedagogického výskumu a jeho aplikácia v didaktikách prírodných vied. 1. vyd. Univerzita Komenského v Bratislave, s. 229, 2008.

ŠUBRT, J. Dramaturgický přístup Ervinga Goffmana. Sociologický časopis. 2001, roč. 37, č. 2, s. 241–249.

ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha : Portál, s.r.o., 2007, s. 377.

SPROD, T. „Nobody really knows : The structure and analysis of social constructivist whole class discussions. International Journal of Science Education, 1997, roč. 19, č. 8, s. 911–924.

STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Boskovice : Nakladatelství Albert, 1999, s. 228.