The Experiments with Natural Compounds in Secondary School Chemistry Education – Opinions of Secondary School Teachers
PDF (Čeština)

How to Cite

Opatová, M., & Hybelbauerová, S. (2020). The Experiments with Natural Compounds in Secondary School Chemistry Education – Opinions of Secondary School Teachers. Scientia in Educatione, 4(2), 52-64. https://doi.org/10.14712/18047106.71

Abstract

The paper focuses on the opinions of secondary school chemistry teachers of ‘Experiments with natural compounds in chemistry education’. The teachers answered the questions on the theoretical and experimental teaching of this topic in an interactive questionnaire. The main objective of our research was to investigate which experiments with natural compounds the teachers use in their classes, if teachers extend this topic to areas other than given in the curriculum document, the Framework Education Programme, and where teachers find the inspirations for their experiments. The results will be used, among others, to make a compilation of innovated or not well known experiments with natural compounds and instructions for these experiments.
https://doi.org/10.14712/18047106.71
PDF (Čeština)

References

BANÝR, J., a kol. Chemie pro střední školy. Praha : SPN, 1995.

BOEHMOVÁ, H. Vzdělávání žáků v chemii prostřednictvím, jednoduchých experimentů s přírodními látkami: podpora empirických poznávacích postupů a rozvoj souvisejících kompetencí. Disertační práce. Praha : UK v Praze, 2009.

EISNER, W., AMANN, W., a kol. Chemie pro střední školy. Scientia, 2000.

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.

HUVAROVÁ, M. Nejpoužívanější středoškolské učebnice chemie na gymnáziích. Bakalářská práce. Olomouc : UP, 2010.

KOLÁŘ, K., a kol. Chemie organická a biochemie pro gymnázia. Praha : SPN, 1997.

MAREČEK, A., HONZA, J. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 3. díl. Olomouc : 2000.

PALEČKOVÁ, J., a kol. Hlavní zjištění výsledků PISA 2006. Poradí si žáci s přírodními vědami? Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2007.

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha : VÚP, 2007. [cit. 2012–10–01]. Dostupné z: http://vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07 final.pdf

RUSEK, M. Postoj žáků k předmětu chemie na středních odborných školách. Scientia in educatione, 2011, 2(2), s. 39–58.

RUSEK, M., PUMPR, V. Výuka chemie na SOŠ nechemického směru. In Výzkum, teorie a praxe v didaktice chemie XIX. Hradec Králové : Gaudeamus, 2009.

TEPLÁ, M., KLÍMOVÁ, H. Obsah učiva biochemie a používání počítačové technologie na středních školách v ČR – výsledky dotazníkového šetření. In Media 4U Magazine X3/2011. [cit. 2012–10–01]. Dostupné z: http://www.media4u.cz/mmx32011.pdf

TOMÁŠEK, V., a kol. Výzkum TIMSS 2007. Obstojí čeští žáci v mezinárodní konkurenci? Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2008.

VACÍK, J. Přehled středoškolské chemie. Praha : SPN, 1995.