Abstract
The paper focuses on the opinions of secondary school chemistry teachers of ‘Experiments with natural compounds in chemistry education’. The teachers answered the questions on the theoretical and experimental teaching of this topic in an interactive questionnaire. The main objective of our research was to investigate which experiments with natural compounds the teachers use in their classes, if teachers extend this topic to areas other than given in the curriculum document, the Framework Education Programme, and where teachers find the inspirations for their experiments. The results will be used, among others, to make a compilation of innovated or not well known experiments with natural compounds and instructions for these experiments.References
BANÝR, J., a kol. Chemie pro střední školy. Praha : SPN, 1995.
BOEHMOVÁ, H. Vzdělávání žáků v chemii prostřednictvím, jednoduchých experimentů s přírodními látkami: podpora empirických poznávacích postupů a rozvoj souvisejících kompetencí. Disertační práce. Praha : UK v Praze, 2009.
EISNER, W., AMANN, W., a kol. Chemie pro střední školy. Scientia, 2000.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.
HUVAROVÁ, M. Nejpoužívanější středoškolské učebnice chemie na gymnáziích. Bakalářská práce. Olomouc : UP, 2010.
KOLÁŘ, K., a kol. Chemie organická a biochemie pro gymnázia. Praha : SPN, 1997.
MAREČEK, A., HONZA, J. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 3. díl. Olomouc : 2000.
PALEČKOVÁ, J., a kol. Hlavní zjištění výsledků PISA 2006. Poradí si žáci s přírodními vědami? Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2007.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha : VÚP, 2007. [cit. 2012–10–01]. Dostupné z: http://vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07 final.pdf
RUSEK, M. Postoj žáků k předmětu chemie na středních odborných školách. Scientia in educatione, 2011, 2(2), s. 39–58.
RUSEK, M., PUMPR, V. Výuka chemie na SOŠ nechemického směru. In Výzkum, teorie a praxe v didaktice chemie XIX. Hradec Králové : Gaudeamus, 2009.
TEPLÁ, M., KLÍMOVÁ, H. Obsah učiva biochemie a používání počítačové technologie na středních školách v ČR – výsledky dotazníkového šetření. In Media 4U Magazine X3/2011. [cit. 2012–10–01]. Dostupné z: http://www.media4u.cz/mmx32011.pdf
TOMÁŠEK, V., a kol. Výzkum TIMSS 2007. Obstojí čeští žáci v mezinárodní konkurenci? Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2008.
VACÍK, J. Přehled středoškolské chemie. Praha : SPN, 1995.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).