Žákovská tvorba úloh k danému výsledku

Autoři

  • Eva Semerádová Mensa gymnázium KMDM PedF UK

Abstrakt

V článku rozebereme konkrétní způsob realizace didaktické aktivity \uv{tvorba úloh žákem}. Nejprve bude nastíněna možnost, jak je možné s žáky v hodině tvořit úlohy. Předložena budou praktická doporučení získaná různými pokusy se zavedením podobné aktivity. Následovat bude konkrétní ukázka včetně komentářů a rozborů toho, co se v hodině stalo.
 

The article deals with the didactical activity "problem posing of students". Firstly the possibility how to pose problems with the students within lessons will be shown. Practical suggestions follow which come from various experiments with similar activities. An illusration of this activity realisation follows. The comments and analysis of what happened in the class are included.

Reference

begin{enumerate}

item BAIRAC, R. (2005). Some Methods for Composing Mathematical Problems. textit{International Journal for Mathematics Teaching and Learning}. Dostupné z www: http://www.cimt.plymouth.ac.uk/journal/bairac.pdf.

item BROWN, S. I.; WALTER, M. I. (1990). textit{The Art of Problem Posing}. Second Edition. Hillsdale:~Lawrence Erlbaum Associates Ltd., Publisher.

item KOPKA, J. (1999) textit{Hrozny problémů ve školské matematice}. Ústí nad Labem:~UJEP.

item PATÁKOVÁ, E. (2012). Tvorba úloh studentem -- konkrétní aktivita. In Vondrová, N. textit{Dva dny s didaktikou matematiky $2012$} (154 -- 158). Praha: PedF UK.

item PIRIE, S. E. B. (2002). Problem Posing: What Can It Tell Us about Students` Mathematical Understanding? In textit{Proceedings of the Annual Meeting [of the] North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education}. Norwich: ERIC/CSMEE Publications.

item SHRIKI, A. (2010). Working like real mathematicians: Developing prospective teachers` awareness of mathematical creativity through generating new concepts. textit{Educational Studies in Mathematics}, 73(2), 159~--~179.

item SUBOTNIK, R. F. (2008). The psychosocial dimensions of creativity in Mathematics: Implications for gifted education policy. In Leikin, R. (Ed.) textit{Proceedings of the 5th International Conerence on Creativity in Mathematics and the Education of Gifted Students} (35~--~47). Haifa:~CET.

item TICHÁ, M., MACHÁČKOVÁ, J. (2006) Rozvoj pojmu zlomek ve vyučování matematice. In textit{Studijní materiály k~projektu Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP}. Praha: JČMF.

Publikováno

2016-05-10

Jak citovat

Semerádová, E. (2016). Žákovská tvorba úloh k danému výsledku. Učitel Matematiky, 24(2). Získáno z https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/253

Číslo

Sekce

Metodické náměty