Vývoj vyučování komplexním číslům na českých středních školách od Exner-Bonitzova programu

Autoři

  • Martina Němečková

Abstrakt

Článek se zabývá především vývojem stále se měnícího způsobu výkladu komplexích čísel za téměř 150 let až do roku 1989. Nejprve je však zmíněn vývoj školského systému v našich zemích. Až na jediný školní rok byla komplexní čísla součástí učiva matematiky na středních školách a to již od druhé poloviny 19. století. Z analýzy středoškolských učebnic vyplynulo, že se tato doba dá rozdělit na dvě etapy, ve kterých se ke komplexním číslům přistupuje zcela odlišně. První období trvá přibližně do poloviny 20. století, kdy se komplexní čísla definovala pomocí pojmů imaginární jednotka i a ryze imaginární číslo, druhou možností výkladu v prvním období bylo řešení dříve neřešitelných kvadratických rovnic, další příklady pak byly předvedeny pouze na několika příkladech. Přechodem mezi dvěma obdobími byla učebnice Matematiky pro II. třídu gymnázií. V celém výkladu se prolínají přístupy prvního a druhého období. V druhém období se pak komplexní čísla definovala v souladu s moderními matematickými poznatky.

Publikováno

2017-02-12

Jak citovat

Němečková, M. (2017). Vývoj vyučování komplexním číslům na českých středních školách od Exner-Bonitzova programu. Učitel Matematiky, 11(4), 228-237. Získáno z https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/620

Číslo

Sekce

Původní odborné články