Micha Ullman

konkrétní a obecné

Autoři

  • redakce časopisu

DOI:

https://doi.org/10.14712/26950669.4561

Klíčová slova:

Akce, prostor, konkrétní, obecné, analýza díla, obsah díla, edukace

Abstrakt

Tento text si klade za cíl předvést důležitou edukační interpretační praxi,
která souvisí s analýzou edukovaného díla, totiž s budováním zdůvodněného
kontextu pro vybranou strategii. V první části textu Micha Ullman: sochy
na rozhraní nebe – země prozkoumáme dílo autora, který začal tvořit v se-
dmdesátých letech a jeho tvorba je kontinuálně vystavována.
V druhé části Strategie a její variace: nalezení shodného při vědomí odliš-
ností teoreticky zakotvíme odlišnost mezi konkrétní praxí autora a strategií
jako objevenou obecninou. Objevovat strategie, umět je chápat ve spojitosti
s určitou dobou, znamená, že při významných shodách zároveň zazname-
náváme odlišnosti a vsazujeme jev do adekvátního kontextu. Je to jednak
velmi účinná edukativní možnost, jak chápat dějiny oboru v souvislostech
a trsech a neutápět se v jednotlivých případech autorských řešení, ale také
možnost, jak pro jednotlivé autory získat výkladový rámec porovnáváním
a vyhledáváním shod při podstatných odlišnostech s jinými.

Reference

Literatura

Barbaras, R. (2005). Touha a odstup: úvod do fenomenologie vnímání.

Praha: Oikoymenh.

Dennett, D., C. (2004). Druhy myslí. K pochopení vědomí. Praha: Academia.

Dytrtová, K. (2019). Metafora a médium. Ústí nad Labem: FUD UJEP.

Dytrtová, K. (2021). Galerijní animace: obraz a text. Ústí nad Labem: FUD UJEP.

Hawkes, T. (2004). Strukturalismus a sémiotika. Brno: Host.

Merleau – Ponty, M. (2008). Svět vnímání. Praha: OIKOYMENH.

Merleau – Ponty, M. (2004). Viditelné a neviditelné. Praha: OIKOYMENH.

Peregrin, J. (1999). Význam a struktura. Praha: OIKOYMENH.

Ruhrberg, K. et al. (2004). Umění 20. století: malířství, skulptury a objekty, nová

média, fotografie. Praha: Slovart.

Slavík J., Chrz, V. & Štech, S. et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha:

Univerzita Karlova – Karolinum.

Sokol, J. (1996). Rytmus a čas. Praha: Oikoymenh.

Internetové zdroje

Givon Art Gallery, Micha Ullman [online] © 2023 [cit. 12. 04. 2023]. Dostupné z:

https://www.givonartgallery.com/artists/micha-ullman

Wikipedia. Prázdná knihovna [online] © 2023 [cit. 02. 08. 2023]. Dostupné z:

Prázdná knihovna – Wikipedie (wikipedia.org)

Micha Ullman – Sand Clock Exhibition at the Israeli National Museum [online]

6. 2013 [cit. 02. 08. 2023]. Dostupné z: https://www.youtube.com/

watch?v=r6HPQDDFX2o&ab_channel=OrenHarel

Wikipedie, Micha Ullman [online] © 2023 [cit. 02. 08. 2023]. Dostupné z: Micha

Ullman – Wikipedie (wikipedia.org)

Jiří Příhoda, PRIHODAars 2002–2023 [online] © 2023 [cit. 4. 8. 2023].

Dostupné z: https://www.jiriprihoda.cz/spojit-nebe-se-zemi-1986-88/

Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě. Jiří Příhoda: intervence Sochařský park

hrad Roštejn.

[online] © 2023 [cit. 5. 8. 2023]. Dostupné z: https://ogv.cz/

jiri-prihoda-intervence-socharsky-park-hrad-rostejn

Dalibor Chatrný [online] © 2023 [cit. 4. 8. 2023]. Dostupné z: https://dalibor.

chatrny.cz/index.php?/category/28

Stahování

Publikováno

2024-12-15

Jak citovat

časopisu, redakce. (2024). Micha Ullman: konkrétní a obecné . Výtvarná výchova, 64(1_2). https://doi.org/10.14712/26950669.4561