Soukromé doučování (nejen) matematiky

Autoři

  • Gabriela Novotná Katedra matematiky a didaktiky matematiky, PedF UK

Abstrakt

Mnoho žáků chodí na doučování matematiky, mnozí učitelé matematiky ve svém volném čase doučování poskytují. Co o něm ale víme? Soukromé doučování je v České republice poměrně málo probádané, tvoří ale nedílnou součást vzdělávání žáků. Následující článek přináší stručný přehled toho, co by učitele matematiky mohlo o doučování zajímat.

Reference

Bray, M. (1999). The shadow education system: Private tutoring and its implications for planners. Paris: UNESCO International Institute for Educational Planning (IIEP).

Bray, M. & Silova, I. (2006). The Private Tutoring Phenomenon: International Patterns and Perspectives. In Silova, I., BūdienÄ, V. & Bray, M. (Eds.). Education in a hidden marketplace: Monitoring of private tutoring. Overview and country reports (27–40). New York: Open Society Institute.

Gießing, J. (1997). Zur Problematik den Nachhilfeunterrichts: unter besonderer Berücksichtigung des Schulfachs Englisch an hessischen Gymnasien. Marburg: Tectum Verlag.

Hejný, M. (2014). Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Hille, von A., Spieß, K., & Staneva, M. (2016). Immer mehr Schülerinnen und Schüler nehmen Nachhilfe, besonders in Haushalten mit mittleren Einkommen. DIW Wochenbericht, 83(6), 111–120.

Hohoff, S. (2002). Mathe auf Rezept. Eine Interaktionsanalyse von Nachhilfeunterricht in Mathematik. Journal für Mathematik-Didaktik, 23(1), 3–27.

Höschlová, M. (2012). Rozsah a příčiny doučování na prvním stupni ZŠ. (Diplomová práce). Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/95095/.

Chramostová, B. (2014). Rozsah a příčiny doučování v české primární škole. (Diplomová práce). Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/120151340/.

Lee, J. Y. (2013). Private tutoring and its impact on students’ academic achievement, formal schooling, and educational inequality in Korea. (Disertační práce). Dostupné z: https://academiccommons.columbia.edu/catalog/ac:161564.

Schneider, T. (2004). Nachhilfe als Strategie zur Verwirklichung von Bildungszielen. Eine empirische Untersuchung mit Daten des Soziooekonomischen Panels (SOEP). Berlin: DIW Berlin.

Silova, I., BūdienÄ, V. & Bray, M. (Eds.). (2006). Education in a hidden marketplace: Monitoring of private tutoring. Overview and country reports. New York: Open Society Institute.

Šťastný, V. (2014). Soukromé doučování a vzdělávací politiky v Evropě. Pedagogická orientace, 24(3), 353–374.

Šťastný, V. (2016). Fenomén soukromého doučování jako stínový vzdělávací systém v České republice. (Disertační práce). Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/133187/.

Publikováno

2018-11-11

Jak citovat

Novotná, G. (2018). Soukromé doučování (nejen) matematiky. Učitel Matematiky, 26(3). Získáno z https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/1199

Číslo

Sekce

Původní odborné články