Nekonečné rady a ich vizualizácia

Autoři

  • Michaela Klepancová Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Okružní 517/10, 370 01 České Budějovice
  • Dana Smetanová Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Okružní 517/10, 370 01 České Budějovice

Abstrakt

Porozumění pojmu nekonečno, který je jedním z fundamentálních pojmů v matematice, předpokládá značnou míru kognitivní vyspělosti u každého jedince. Především z tohoto důvodu je ve vyučovacím procesu pojem nekonečno zdrojem mnohých překážek a těžkostí. Jedná se zejména o osvojování a důkladné pochopení různých matematických konceptů, které souvisí s tímto pojmem. Poprvé se s nekonečnem v „explicitní podobě“ studenti setkávají u posloupností a nekonečných řad. Často se tak děje už na střední škole u součtů geometrických řad. Jednou z překážek, která se objevuje, je podle našeho mínění ztotožnění pojmů nekonečný a neohraničený. O tomto svědčí výroky jako „ ... ale když připočítám další a další číslo, roste to do nekonečna ...“. V článku uvádíme několik vizuálních reprezentací nekonečných geometrických řad, které mohou pomoci studentům překonat uvedené težkosti spojené s důkladným pochopením tohoto pojmu. Tyto a další vizuální reprezentace byly použity ve výuce v prvním ročníku u studentů učitelství matematiky. Studenti přijali pozitivně zejména tu skutečnost, že prezentace jich názornou formou a bez složitých důkazů „přesvědčili“ o tom, že sečtením nekonečně mnoho čísel (přesněji nekonečného počtu kladných čísel) můžeme dostat konečný výsledek, konečné reálné číslo.

Reference

Bardelle, C. (2010). Visual proofs: An experiment. In CERME 6 – Proccedins of Sixth Conference of European Research in Mathematics Education (251 - 260). Dostupné z http:// ife.ens-lyon.fr/publications/edition-electronique/cerme6/cerme6.pdf

Cornu, B. (1991). Limts. In Tall, D. (Ed.), Advanced Mathematical Thinking (153-165). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Eisenmann, P. (2008). Why is it not true that 0,999… <1 ? The teaching of mathematics, 11 (1), 35 – 40.

Gunčaga, J., Fulier, J., Eisenmann, P. (2008). Modernizácia a inovácia vyučovania matematickej analýzy. Ružomberok: KU.

Monaghan, J. (2001). Young people´s ideas of infinity, Educational Studies in Mathematics, 48 (2-3), 239 – 257.

Nelsen, R. B. (1993). Proofs without words. Washington: MAA Service Center.

Richman, F. (1999). Is 0,999…=1 ?. Mathematics Magazine, 72 (5), 396–400.

Sierpinska, A. (1987). Humanities students and epistemological obstacles related to limits. Educational Studies in Mathematics, 18 (4), 371-87.

Williams, S. R. (1991). Models of limit held by college calculus students. Journal for Research in Mathematics Education, 22(3), 219-236. Dostupné z: http://www.jstor.org/discover/10.2307/749075?uid=3739024&uid=2129&uid=2&uid=70&uid=4&sid=21102295043697

Publikováno

2015-09-06

Jak citovat

Klepancová, M., & Smetanová, D. (2015). Nekonečné rady a ich vizualizácia. Učitel Matematiky, 23(4). Získáno z https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/134

Číslo

Sekce

Původní odborné články