Crusiovo založení dějinnosti jako procesu sebekultivace v kontextech německého osvícenství

Autoři

  • Martin Bojda

DOI:

https://doi.org/10.14712/24645370.2745

Abstrakt

Tato studie představuje u příležitosti jeho dvojího jubilea přínos německého osvícenského filozofa a teologa Christiana Augusta Crusia moderní konstituci pojmů dějinnosti a kultury. Vysvětluje Crusiovu opozici vůči leibnizovsko-wolffovské linii německého osvícenství a svébytnost Crusiova konceptu, zachovávajícího východisko v organicismu křesťansky fundované metafyziky, odmítajícího ale četné vlivné postupy logické. Výklad se soustředí na vyvození historičnosti z reflexivity, která překonává organicitu ve smyslu pouhé reprodukce a integruje vlastní tvůrčí potenci kultivací rozumění odvozenosti a kontextovosti vlastního vývoje. Ve spojení principu dějinnosti s etikou je Crusiův projekt srovnáván s pozdějším Schleiermacherovým, v jeho základním poukazu na kulturní a sociální imanenci lidského vztahování s tím Herderovým a jiných německých autorů druhé poloviny 18. století.

Biografie autora

Martin Bojda

Martin Bojda je doktorand Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy

Stahování

Publikováno

2016-07-01

Jak citovat

Bojda, Martin. 2016. „Crusiovo založení dějinnosti Jako Procesu Sebekultivace V Kontextech německého osvícenství". Dějiny – Teorie – Kritika, č. 1 (červenec):74–92. https://doi.org/10.14712/24645370.2745.

Číslo

Sekce

Studie a eseje