O paměti, historii, vědomí a nevědomí

Současná bádání v paměťových studiích

Autoři

  • Radmila Švaříčková-Slabáková

DOI:

https://doi.org/10.14712/24645370.2460

Abstrakt

Článek rozebírá současná bádání v paměťových studiích, zejména na příkladu anglosaského a francouzského dějepisectví. Nejprve sleduje přínos několika generací paměťových studií a nabízí krátké srovnání s českou historiografií paměti. Poté přináší příklady odlišných přístupů ke dvěma klíčovým konceptům – paměti a dějinám, a rozebírá jejich vztah v Norových Les Lieux de Mémoire a Halbwachsových studiích o paměti. Individuální a kolektivní paměť a jejich možné interpretaci jsou pojednány s ohledem na psychologický přístup k paměti a významu nevědomí pro historiky, na základě prací C. G. Junga, A. Toynbeeho, L. Passeriniho a V. de Gaulejac. Článek uzavírá rozbor současného výzkumu oral history a podotýká, že se bádání studií kolektivní paměti a oral history proměňují, což je výzvou pro původní klíčové koncepty oral history – studium individuální paměti a individuálního rozpomínání.

Biografie autora

Radmila Švaříčková-Slabáková

Radmila Švaříčková-Slabáková působí jako docentka na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.

Stahování

Publikováno

2007-12-01

Jak citovat

Švaříčková-Slabáková, Radmila. 2007. „O paměti, Historii, vědomí a nevědomí: Současná bádání V paměťových studiích". Dějiny – Teorie – Kritika, č. 2 (prosinec):232-55. https://doi.org/10.14712/24645370.2460.

Číslo

Sekce

Studie a eseje

Nejaktuálnější články stejného autora (stejných autorů)