Doctoral Studies in the Area of Didactics of Chemistry in the Czech Republic — Development and the Current State
PDF (Čeština)

How to Cite

Čtrnáctová, H., & Klečková, M. (2013). Doctoral Studies in the Area of Didactics of Chemistry in the Czech Republic — Development and the Current State. Scientia in Educatione, 1(1), 119-124. https://doi.org/10.14712/18047106.10

Abstract

The contribution concerns the development of the subject of chemistry education with respect to its institutionalization during scientific preparation and doctoral studies. It characterizes these forms of studies, their importance and the results obtained. The first part of the contribution concerns the scientific preparation in the subject: The theory of chemistry teaching which has existed here since 1970s. In the second part of the contribution, we’ll deal with the meaning of doctoral studies for the development of the subject of chemistry education and the characteristics of quantitative and qualitative measures of the doctoral studies programme: Education in Chemistry and Didactics of Chemistry in the Czech Republic. These studies were accredited at the Charles University — Faculty of Science in 2003, and at Palacky University — Faculty of Science in 2007. In the contribution, we show the main parameters and demands of this study, the aim of doctoral dissertations since 2004, and their contributions for the further development of the subject.
https://doi.org/10.14712/18047106.10
PDF (Čeština)

References

BANÝR, J. Odborná skupina pro výuku chemie ČSCH a vývoj koncepce a obsahu výuky chemie v ČR. In Aktuální otázky výuky chemie XII. Hradec Králové : Gaudeamus, 2002, s. 68–71.

BÍLEK, M. Didaktika chemie – výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové : Miloš Vognar – M & V, 2003.

BROCKMEYEROVÁ-FENCLOVÁ, J.; ČAPEK, V.; KOTÁSEK, J.: Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, XLX, 2000, s. 23–37.

ČTRNÁCTOVÁ, H. Chemické vzdělávání – moderní vědecká disciplína. In Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis, Séria D – Vedy o výchove a vzdelávaní, Supplementum 1 – Aktuálne vývojové trendy vo vyučování prírodných vied. Trnava, Trnavská univerzita, 9, 2006 (2005), s. 157–160.

HELLBERG, J.; BÍLEK, M. Vývoj chemického vzdělávání v souvislosti s rozvojem chemie jako vědy. Chemické listy, 94, č. 12, 2000, s. 1 125–1 131.

McMILLAN, J. H.; WERGIN, J. F. Understanding & Evaluating Educational Research. New Jersey : Prentice-Hall, Inc., 1998.

PFEIFER, P.; HÄUSLER, K.; LUTZ, B. a kol. Konkrete Fachdidaktik Chemie. Neueerarbeitung. München : Oldenbourg Verlag GmbH, 2002.

SCHMIDT, H. J. a kol. Empirical Research in Chemistry and Physics Education. Proceedings of the International Seminar ICASE. Dortmund : University of Dortmund, 1992.

Studium – Agenda doktorského studia [online]. Praha : Přírodovědecká fakulta UK, 2010 [cit. 2010–11–12]. Dostupné z: http://www.natur.cuni.cz

Studium – Doktorské studium [online]. Olomouc : Přírodovědecká fakulta UP, 2010 [cit. 2010–11–14]. Dostupné z: http://www.upol.cz