Digitální technologie v pregraduální přípravě budoucích učitelů a v rámci jejich adaptačního období

Autoři

  • Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. Pedagogická fakulta, Katedra germanistiky, Univerzita Karlova
  • PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. Pedagogická fakulta, Katedra rusistiky a lingvodidaktiky, Univerzita Karlova
  • PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. Pedagogická fakulta, Katedra rusistiky a lingvodidaktiky, Univerzita Karlova

DOI:

https://doi.org/10.14712/25337890.4738

Klíčová slova:

pregraduální příprava, adaptační období, digitální kompetence, spolupráce, evaluace, online nástroje

Abstrakt

Článek představuje možnosti využívání digitálních technologií při přípravě budoucích učitelů v pregraduálním studiu a v rámci adaptačního období při nástupu do svého prvního zaměstnání ve škole. Příspěvek se zaměřuje na možnosti spolupráce mezi studenty a jejich provázejícími a uvádějícími učiteli a fakultními didaktiky v této oblasti. Spolupráce, plánování a vyhodnocování rozvoje digitální kompetence studentů a začínajících učitelů zajišťuje jejich snadnější vstup do role učitele, který technologie využívá efektivně nejen k rozvoji digitální kompetence žáků při své výuce, ale i vlastních učitelských kompetencí. V článku je analyzováno a refl ektováno, jak systematické využívání konkrétních digitálních nástrojů (např. Canva, Mentimeter, Miro, Orgpad aj.) vede k rozvoji digitální kompetence učitelů a následně i jejich žáků.

Reference

Ala-Mutka, K. (2011). Mapping digital competence: Towards a conceptual understanding. Luxembourg: European Union.

Allah, R. K. (2023). The Use of Miro in Teaching Practice. Exchanges: The Interdisciplinary Research Journal, 10(3), 77–91. Dostupné z https://exchanges.warwick.ac.uk/index.php/exchanges/article/view/1277

Armstrong, M. (2007). Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada.

Beauchamp, G. (2017). Computing and ICT in the primary school. London: Routledge.

Burau, B. A. (2023). Classroomscreen. Die Unterrichtspraxis, 56(1), 98–99 Dostupné z https://www.proquest.com/openview/07c3010ad74519aa6f7fe250ea39a018/1?pqorigsite=gscholar&cbl=48238.

Burton, R. (2019). A review of Nearpod–an interactive tool for student engagement.

Journal of Applied Learning and Teaching, 2(2), 95–97. Dostupné z https://journals.sfu.ca/jalt/index.php/jalt/article/view/151

Černý, M. (2019a). Digitální informační kurátorství. Brno: Masarykova univerzita.

Černý, M. (2019b). Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. Brno: Masarykova univerzita.

Digigram.cz. Podpora rozvoje digitální gramotnosti. Dostupné z https://digigram.cz/

Fletcher-Wood, H. (2021). Responzivní výuka. Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha: Universum.

Gokbulut, B., et al. (2020). The effect of Mentimeter and Kahoot applications on university students’e-learning. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 12(2), 107–116. Dostupné z https://www.ceeol.com/search/articledetail?

id=960971

Klečková, G., Hanušová, S., Píšová, M., Janíková, V., Orlova, N., Mašková, I., & Kolmašová, K. (2019). Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka. Praha: NPI.

Miller, R., & Stewart, J. (1999). Opened university. People Management, 5(12), 42–46.

MŠMT. (2021). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavaciciprogram-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/

MŠMT (2023). Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. Dostupné z https://www.msmt.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi

NÚV. Stručné vymezení digitální gramotnosti a informatického myšlení. Dostupné z https://archiv-nuv.npi.cz/t/strucne-vymezeni-digitalni-gramotnosti-a-informatickeho.html

PortálDigi. Digitální kompetence. Dostupné z https://portaldigi.cz/digislovnik/digitalni-kompetence/

Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Luxembourg: Publications Offi ce of the European Union.

Revize RVP. edu.cz Digitální kompetence. Dostupné z https://revize.edu.cz/digitalnikompetence

Senge, P. (1990). The fi fth discipline: The art and practice of the learning organization. London, Doubleday.

Skubik-Peplaski, C., Shisley, S., Edick, J., & Cook, W. (2022). „Agile learning and teaching with Miro boards“. In Pedagogicon conference proceedings, 4. Dostupné z https://encompass.eku.edu/pedagogicon/2021/newtechnologies/4

Tan, J. (2000). Knowledge management: just more buzzwords? British Journal of Administrative Management, (19), 10–11.

Van Laar, E., Van Deursen, A. J. A. M., Van Dijk, J. A. G. M., & De Haan, J. (2017). The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computers in Human Behavior, (72), 577–588.

Vuorikari, R., Kluzer, S., & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens – With new examples of knowledge, skills and attitudes.

Luxembourg : Publications Offi ce of the European Union. Zounek, J., Juhaňák, L., Staudková, H., & Poláček, J. (2021). E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi. Praha: Wolters Kluwer ČR.

Publikováno

2024-11-11