Pokyny pro recenzenty

Účel recenzního řízení

Recenzní řízení zajišťuje kvalitní a objektivní zhodnocení zaslaných příspěvků a poskytuje zpětnou vazbu autorům. Recenzenti posuzují příspěvky a formou písemného posudku se vyjadřují anonymně k textu s návrhem dalšího postupu:

  1. Publikovat příspěvek bez úprav.
  2. Publikovat příspěvek po úpravách dle doporučení recenzentů.
  3. Nepublikovat příspěvek v dané podobě – autor může příspěvek přepracovat a poslat k novému recenznímu řízení.

Recenzenti posuzují příspěvky ve lhůtě maximálně 20 dnů. Redakce časopisu obdrží od recenzentů posudky, podle nichž učiní objektivní závěrečné rozhodnutí o přijetí, odmítnutí či doporučení k úpravám.

Šablona ke stažení recenzního formuláře zde.

Kritéria hodnocení

Formální stránka

  • Strukturovanost, logická výstavba a soudržnost textu.
  • Korespondence názvu, abstraktu a obsahu.
  • Jasnost a srozumitelnost výkladu.
  • Respektování jazykové normy a normy APA.
  • Úplné a přesné citace.

Obsahová stránka

  • Výběr tématu vzhledem k odborné profilaci časopisu.
  • Aktuálnost problematiky, její významnost a přínosnost (pro teorii, metodologii, praxi apod.).
  • Vymezení teoretického rámce.
  • Výstižná formulace prezentovaného problému.
  • Jasně vymezené cíle.
  • Diskuse zjištěných výsledků.
  • Respektování etických norem vědecké práce.

Specifika jednotlivých typů příspěvků

Výzkumná studie

  • Aktuálnost problematiky v kontextu dosavadního výzkumu.
  • Formulace teoretických východisek, výzkumných cílů a otázek.
  • Popis výzkumné metodologie, způsoby analýzy dat a interpretace výsledků.
  • Kvalita sdělení, adekvátnost a spolehlivost dat.
  • Hloubka diskuse, formulace závěrů a doporučení pro další výzkum nebo praxi.

Maximální počet znaků: 35 000–40 000 znaků (cca 15-20 stran).

Didaktická studie

  • Popis nových přístupů, postupů nebo strategií využitelných ve speciální pedagogice a souvisejících disciplínách.
  • Teoretická východiska a způsoby implementace.
  • Možnosti využití v praxi.
  • Kritická analýza výhod a omezení metod.
  • Posouzení efektivity na základě empirických či teoretických poznatků.

Maximální počet znaků: 35 000–40 000 znaků (cca 15–20 stran).

Teoretická studie

  • Originální přístup ke zkoumanému problému.
  • Reflexe teoretického rámce a jeho význam pro rozvoj dané problematiky.
  • Aplikovatelnost teoretických přístupů v praxi a jejich potenciál pro širší využití.

Maximální počet znaků: 35 000–40 000 znaků (cca 15-20 stran).

Přehledová studie

  • Systematický a komplexní přehled problematiky.
  • Kvalitní analýza a syntéza literatury (domácí i zahraniční zdroje).
  • Vymezení kritérií pro hodnocení citovaných studií.
  • Zajištění vyváženosti citací.

Maximální počet znaků: 35 000–40 000 znaků (cca 15-20 stran).

Diskuze

  • Reflexe aktuálních témat, nových trendů nebo výzev v dané oblasti.
  • Komparační či srovnávací přístup k odlišným výzkumům či trendům.
  • Analýza změn v oboru a diskuse o nových přístupech a metodách.
  • Výzvy pro praxi a analýza aktuálního stavu oboru.

Maximální počet znaků: 10 000–15 000 znaků (cca 4-8 stran).

Analytické zprávy, příklady inspirativní praxe a personálie

Do této rubriky přijímáme příspěvky, které se zaměřují na aktuální dění v pedagogické komunitě, významné osobnosti a témata, která jsou pro pedagogiku důležitá. Recenzent by měl hodnotit:

Analytický přístup: příspěvek by měl přinášet analytický pohled na vybrané téma, nikoliv pouze popisnou informaci nebo seznam převzatých faktů. Důraz je kladen na hlubší analýzu a kritické zhodnocení tématu.

Mezinárodní kontext: ocenění příspěvků, které zohledňují mezinárodní přesah, jako jsou významné zahraniční události, trendy nebo inspirace, a které zasazují téma do širšího kontextu pedagogického vývoje.

Biografie: texty biografií by měly být zaměřeny na konkrétní osobnost a měly by obsahovat podrobné analytické zhodnocení jejího přínosu pro pedagogickou teorii nebo praxi. Recenzent by měl posoudit kvalitu tohoto analytického hodnocení.

Inspirativní praxe: recenzent by měl hodnotit příklady inspirativní praxe, zejména ty, které se zaměřují na významné zahraniční inspirace a jejich aplikaci v českém vzdělávacím kontextu.

Maximální počet znaků:

  • Analytické a inspirativní texty: maximálně 7 normostran (12 600 znaků včetně mezer)
  • Texty biografií: maximálně 5 normostran (9 000 znaků včetně mezer)

Recenze

  • Kritické hodnocení publikovaných knih, článků nebo jiných akademických publikací.
  • Objektivní posouzení obsahu, metodologie a přínosu publikace pro obor.

Maximální počet znaků: 6 000–8 000 znaků (cca 2-4 strany).

Postup při vypracování recenze

Recenzenti zpracují písemný posudek, ve kterém:

  1. Shrnou hlavní myšlenky příspěvku a jeho přínos pro obor.
  2. Posoudí příspěvek dle výše uvedených kritérií, přičemž uvedou silné a slabé stránky textu.
  3. Navrhnou doporučení pro případné úpravy.
  4. Navrhnou závěr: přijmout bez úprav / přijmout po úpravách / odmítnout v dané podobě.

Recenzní proces je anonymní – recenzenti neznají identitu autorů a naopak.

Odevzdání recenzního posudku

Vyplněný recenzní formulář je nutné odevzdat redakci časopisu nejpozději do 20 dnů od obdržení příspěvku. Redakce následně informuje autory o výsledku recenzního řízení a případných úpravách.

Recenzní posudky zasílejte elektronicky na adresu: monika.kadrnozkova@pedf.cuni.cz

Děkujeme za váš odborný přínos k zajištění kvality časopisu Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání.