
O časopise
Časopis Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání je odborným recenzovaným časopisem zaměřeným na oblast gramotnosti a vzdělávání v tom nejširším pohledu. Jeho cílem je prostředkovat nové poznání v dané problematice a dát tak podněty pro rozvoj praxe i propojení vědy, výzkumu a praxe. Zaměřuje se na témata čtenářské, matematické, informační a přírodovědné gramotnosti a pregramotnosti, ale také na témata s nimi souvisejícími. Časopis je zároveň platformou pro rozvoj pedagogické psychologie, primární pedagogiky, oborových didaktik, speciální a sociální pedagogiky jako vědních disciplín. Časopis vychází třikrát ročně (duben, srpen, prosinec), příspěvky jsou publikovány v českém a slovenském jazyce. Vždy jedno číslo v každém ročníku je v anglickém jazyce.
Aktuální výzva 1/2025 je tematicky zaměřena "bude upřesněno", více informací zde.
Aktuální výzva 2/2025 je otevřena všem autorům, kteří se zabývají oblastí gramotnostního rozvoje, více informací zde.
Aktuální výzva 3/2025 . The thematic issue focus on counselling services in education, spanning from pre-primary to tertiary levels. More information: zde.
Aktuální číslo
Dané číslo časopisu se věnuje různorodým možnostem rozvoje gramotností a pedagogických strategií v současném vzdělávání. Tematicky propojuje tradiční oblasti jazykové, čtenářské, sociální a hudební gramotnosti s novými výzvami a příležitostmi, které do školního prostředí přinášejí digitální technologie a inovativní přístupy. Reflektuje jak pedagogickou praxi, tak výzkumné pohledy na proměny výuky napříč stupni vzdělávání – od předškolního po středoškolské. Příspěvky zařazené do tohoto čísla se zaměřují na aktuální témata, jako je využití generativní umělé inteligence ve tvůrčím psaní, prevence školní neúspěšnosti v českém jazyce, podpora tvořivosti prostřednictvím didaktických aplikací nebo rozvoj digitálních kompetencí pomocí stavebnice LEGO. Autoři se rovněž zabývají výukovými strategiemi reagujícími na rizika kyberprostoru, využitím virtuálních nástěnek v konceptu převrácené třídy či významem vývinové biblioterapie pro rozvoj sociální gramotnosti. Číslo bylo otevřeno všem autorům a autorkám zabývajícím se problematikou vzdělávacích gramotností v nejširším slova smyslu.