Inspirace didaktickými materiály Mathe 2000 v primární škole

Autoři

  • Jana Cachová Katedra matematiky PřF UHK Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, ČR
  • Alžběta Bernardová
  • Sylva Stúpalová
  • Michaela Vrzalová

Abstrakt

Modely a pomůcky k vyučování matematice na prvním stupni základní školy neodmyslitelně patří. V tomto článku chceme čtenářům připomenout herní aktivity a pomůcky pro primární školu z řady německých učebnic a doprovodných materiálů projektu Mathe 2000.

Horizontální a vertikální matematizace může být chápána jako součást tzv. realistického vyučování matematice, v němž je matematika zasazena do uměle připravené nebo skutečné žákovy reality. Pokud chybí horizontální matematizace, děti si správně nepředstaví problém, nedokážou situaci vhodným způsobem modelovat, neznázorňují. Pokud není zastoupena vertikální matematizace, vztah použitý k řešení dále nefunguje – nedá se zobecnit pro podobné úlohy.

Reference

Freudenthal, H. (1991). Revisiting Mathematics Education. China Lectures. Dordrecht: Kluver.

Fuchs, E., Lišková, H., Zelendová, E. (2014). Manipulativní činnosti a modelování rozvíjející matematickou gramotnost. 1. vyd. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 2014.

Hejný, M., Kuřina, F. (2015). Dítě, škola a matematika. Praha: Portál.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné on-line: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani.

Kordemskij, B. A. (1955). Matematičeskaja smekalka. Moskva: Gostechizdat.

Kultusministerkonferenz (2004). Vereinbarung über Bildungsstandards für den Primarbereich (Jahrgangsstufe 4). Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 15.10.2004. http://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/veroeffentlichungen_beschluesse/2004/2004_10_15-Bildungsstandards-Deutsch-Primar.pdf.

Kuřina, F. (2016). Matematika jako pedagogický problém. Gaudeamus, Hradec Králové.

Metzner, W. (2006). Das Zauberdreieck. Leipzig: Ernst Klett Grundschulverlag GmbH.

Spiegel, H. (1996). Spiegeln mit dem Spiegel. Stuttgart: Klett Grundschulverlag.

Wittmann, E., Müller, G. (2006). Das kleine Denkspielbuch. Seelze: Kallmeyer.

Wittmann, E., Müller, G. (1990). Handbuch produktiver Rechenübungen. Band 1:Vom Einspluseins zum Einmaleins. Stuttgart.

Wittmann, E., Müller, G. (1992). Handbuch produktiver Rechenübungen. Band 2: Vom halbschriftlichen zum schriftlichen Rechnen. Stuttgart.

Wittmann, E., Müller, G. (1997). Spielen und Überlegen – Die Denkschule Teil 1/2. Stuttgart.

Publikováno

2018-11-11

Jak citovat

Cachová, J., Bernardová, A., Stúpalová, S., & Vrzalová, M. (2018). Inspirace didaktickými materiály Mathe 2000 v primární škole. Učitel Matematiky, 26(3). Získáno z https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/1039

Číslo

Sekce

Metodické náměty