Inspirace didaktickými materiály Mathe 2000 v primární škole
Abstrakt
Modely a pomůcky k vyučování matematice na prvním stupni základní školy neodmyslitelně patří. V tomto článku chceme čtenářům připomenout herní aktivity a pomůcky pro primární školu z řady německých učebnic a doprovodných materiálů projektu Mathe 2000.
Horizontální a vertikální matematizace může být chápána jako součást tzv. realistického vyučování matematice, v němž je matematika zasazena do uměle připravené nebo skutečné žákovy reality. Pokud chybí horizontální matematizace, děti si správně nepředstaví problém, nedokážou situaci vhodným způsobem modelovat, neznázorňují. Pokud není zastoupena vertikální matematizace, vztah použitý k řešení dále nefunguje – nedá se zobecnit pro podobné úlohy.
Reference
Freudenthal, H. (1991). Revisiting Mathematics Education. China Lectures. Dordrecht: Kluver.
Fuchs, E., Lišková, H., Zelendová, E. (2014). Manipulativní činnosti a modelování rozvíjející matematickou gramotnost. 1. vyd. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 2014.
Hejný, M., Kuřina, F. (2015). Dítě, škola a matematika. Praha: Portál.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné on-line: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani.
Kordemskij, B. A. (1955). Matematičeskaja smekalka. Moskva: Gostechizdat.
Kultusministerkonferenz (2004). Vereinbarung über Bildungsstandards für den Primarbereich (Jahrgangsstufe 4). Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 15.10.2004. http://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/veroeffentlichungen_beschluesse/2004/2004_10_15-Bildungsstandards-Deutsch-Primar.pdf.
Kuřina, F. (2016). Matematika jako pedagogický problém. Gaudeamus, Hradec Králové.
Metzner, W. (2006). Das Zauberdreieck. Leipzig: Ernst Klett Grundschulverlag GmbH.
Spiegel, H. (1996). Spiegeln mit dem Spiegel. Stuttgart: Klett Grundschulverlag.
Wittmann, E., Müller, G. (2006). Das kleine Denkspielbuch. Seelze: Kallmeyer.
Wittmann, E., Müller, G. (1990). Handbuch produktiver Rechenübungen. Band 1:Vom Einspluseins zum Einmaleins. Stuttgart.
Wittmann, E., Müller, G. (1992). Handbuch produktiver Rechenübungen. Band 2: Vom halbschriftlichen zum schriftlichen Rechnen. Stuttgart.
Wittmann, E., Müller, G. (1997). Spielen und Überlegen – Die Denkschule Teil 1/2. Stuttgart.