Metodické materiály typu Nedokončené strategie jako nástroj pro rozvoj schopnosti řešit slovní úlohy

Autoři

  • Jana Slezáková Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta Katedra matematiky a didaktiky matematiky
  • Darina Jirotková Pedagogická fakulta, UK, KMDM

Klíčová slova:

nedokončené řešení, matematizace reálné situace, řešitelské strategie, metakognice, slovní úloha, vizualizace, dynamická úloha, čtenářská gramotnost, matematická gramotnost, jazyková gramotnost

Abstrakt

V článku představujeme jeden nový typ úloh, který vznikl v projektu TAČR – Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol (2020-2023) a jehož hlavním cílem je obohatit spektrum žákovských řešitelských strategií, rozvíjet schopnost žáků řešit slovní úlohy a s tím úzce propojenou metakognici. Dalším cílem je využít specifika slovních úloh jako textu a vhodnými aktivitami zaměřenými na rozvoj čtenářské a jazykové gramotnosti žáků přispět k jejich porozumění slovním úlohám. Nový typ úloh je v článku metodicky popsán a ilustrován dvěma konkrétními úlohami. První z nich lze zadat třem různým úrovním žáků (2. a 3. ročník, 4. až 6. ročník, 7. až 9. ročník). Druhá úloha je určena pro žáky 7. až 9. ročníku.

Publikováno

2023-05-29

Jak citovat

Slezáková, J., & Jirotková, D. (2023). Metodické materiály typu Nedokončené strategie jako nástroj pro rozvoj schopnosti řešit slovní úlohy. Učitel Matematiky, 31(1), 30-47, 83. Získáno z https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/2269

Číslo

Sekce

Původní odborné články