Několik úvah v souvislosti s projektem Mezinárodní srovnávací studie vzdělávání učitelů matematiky

Autoři

  • Tomáš Zdráhal
  • Yanming Wang

Abstrakt

Mezinárodní projekty TIMSS, PISA a jim podobné se věnují testování znalostí žáků základních škol mimo jiné také v matematice. Veřejnost si všímá výsledků tohoto testování především ve smyslu pořadí států podle úspěšnosti. Ukazuje se ale, že se závislost míry úspěchů v testech na státu, odkud žáci pocházejí, nedá prokázat. Mnohé naznačuje spíše závislosti úspěšnosti žáků na kompetencích jejich učitelů. Tyto kompetence se však dají těžko testovat - v České republice ani ve většině ostatních evropských zemí, na rozdíl od Číny, nelze žádnou administrativní cestou zavést takové povinné testování učitelů. Proto se některé studie, jako je např. Mezinárodní srovnávací studie vzdělávání učitelů matematiky (International comparative study in mathematics teacher training (ICSMTT)), věnují testování alespoň studentů učitelství matematiky. Článek se zamýšlí nad některými okolnostmi s tímto souvisejícími a popisuje také z českého pohledu poněkud překvapivé priority ve vzdělávání učitelů v Číně.

Reference

Burghes, D. (2012). International comparative study in mathematics teacher training. Plymouth: CfBT.

Publikováno

2016-01-12

Jak citovat

Zdráhal, T., & Wang, Y. (2016). Několik úvah v souvislosti s projektem Mezinárodní srovnávací studie vzdělávání učitelů matematiky. Učitel Matematiky, 24(1). Získáno z https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/229

Číslo

Sekce

Původní odborné články