Úlohy s tematikou pravděpodobnosti na 1. stupni základní školy
Zkušenost z realizace projektu
Klíčová slova:
pravděpodobnost jevů v realitě, jev jistý, možný a nemožný, kvalitativní ohodnocení pravděpodobnosti, využití generátorů náhody, motivační potenciál pravděpodobnostních úloh, žákovská řešení, příčiny chybných řešení.Abstrakt
S úlohami z oblasti pravděpodobnosti se lze v českém primárním matematickém vzdělávání setkat jen zcela výjimečně. Nepovažujeme to za zcela opodstatněné. Edukační potenciál těchto úloh je dán jejich značnou motivační hodnotou a pobídkou k rozvíjení kritického, logického, pravděpodobnostního myšlení žáků, příležitostí vzbuzovat u nich zájem a zvídavost. V článku prezentujeme jeden z možných přístupů k zařazování úloh s tematikou pravděpodobnosti do výuky. Uvádíme zkušenost získanou v průběhu ověřování výzkumného projektu, vycházejícího z vědecky ověřeného procesu identifikace dětí s nadáním pro matematiku na samém počátku školního vzdělávání. Modul rozvíjející potenciál těchto dětí byl zaměřen na tvorbu, analýzu a ověření uceleného souboru podnětných materiálů, které je systematicky vedou k podpoře jejich matematického nadání v běžné škole, tedy v heterogenní skupině žáků. Úlohy s tematikou pravděpodobnosti, které jsme do uvedeného výukového modulu zařadily, směřovaly k získání prvních zkušeností žáků s rozpoznáním případů, které mohou či nemohou nastat (kvalitativní ohodnocení pravděpodobnosti) a na porovnání pravděpodobností jevů, které mohou nastat v reálných situacích (odhadování šance na výhru v jednoduchých náhodných experimentech využívajících „generátorů náhody“: hod mincí nebo hrací kostkou, kolo štěstí). Analyzovaly jsme průběh aktivit při práci s výukovým videem i souborem pracovních listů i úspěšnost řešení úloh žáky. Uvádíme ukázky žákovských řešení, některé typické nedostatky a epistemologické překážky, které se při řešení úloh projevily.